Rijksuniversiteit Groningen
Rugbalk
Reacties op DEZE pagina Abonneren op email bij wijziging 23 Jan 2003

Nieuw!

Nieuw studiejaar, nieuw gebouw, nieuwe directeur, nieuwe bibliotheekfilm, nieuwe cursus, nieuw rooster… Nieuw! Dat is de quintessence van deze editie van Pictogram.
Op 1 september begint Koos Duppen als nieuwe directeur van het RC in het nieuwe RC-gebouw, de Zernikeborg. Pictogram had alvast een gesprek met hem. Hoe komt een hoogleraar initieel onderwijs bij de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen als directeur bij het RC terecht?
Het antwoord leest u in het interview in dit nummer.

Verder in dit nummer kunt u lezen over de nieuwe bibliotheekfilm van de UB. Deze film is onderdeel van een al even nieuwe web based training, waarmee het niveau van de universitaire bibliotheekinstructie weer flink is opgekrikt.
In het kader van het Webplatform-project start in het najaar de nieuwe cursus ‘Schrijven voor het internet’. Meer weten? U kunt het lezen in een artikel van de docent van deze cursus, Willem Hendrikx. Hij is tevens auteur van het boek ‘Schrijven voor het beeldscherm’.

Studeren kan bijna niet meer zonder computer, zowel op de universiteit als thuis. Voor alle studenten die dit collegejaar beginnen met een studie aan de universiteit van Groningen, hebben we in de Helpdeskrubriek waardevolle informatie verzameld over verschillende manieren waarop je thuis toegang kunt krijgen tot het computernetwerk van de RUG.
In de andere vaste rubriek de Mededelingen vindt u onder andere een overzicht van het nieuwe rooster van computercursussen van het RC. Access voor gevorderden, Frontpage, Reference Manager, SPSS, een Stapelcursus Word? Als u uw computerkennis wilt verbreden, kunt u wederom terecht bij het uitgebreide cursusaanbod van het RC. De Universiteitsbibliotheek attendeert de lezer in een ander deel van deze rubriek op de nieuwste editie van de zogenaamde 'Journal Citation Reports', nu beschikbaar via de website van de UB.

Uiteraard is een Pictogram niet compleet zonder de security-column van Frank Brokken, deze keer over feeling voor beveiliging, en de 'Icy Tea'  op de achterkant. De auteur van deze laatstegenoemde column komt ook tot iets nieuws, namelijk het deprimerende inzicht dat hij zijn mooie nieuwe pc met zijn kinderen zal moeten delen....

Begin pagina

index Pictogram  4