Redactioneel

Niet van de straat

Voor een redactielid van Pictogram is het een aanbeveling dat je niet van de straat bent. Dat werd ons duidelijk toen we voor dit nummer Bix Jacobse gingen interviewen, de directeur van de Groningen Internet Exchange, kortweg GN-IX, spreek uit dzjinix. Is dat alles al een mondvol, nadat Jacobse een tiental minuten aan het woord was geweest, suisden onze oren van de vele nieuwe en soms volstrekt onbekende klanken die over tafel vlogen.
Peering en switching
, daar ging het om. Racks met routers, hubs met backbones, connectivity voor providers
Maar goed. Omdat wij weten dat ook de lezers van Pictogram niet van de straat zijn, zetten we de tanden op elkaar, probeerden we te begrijpen waar het bij zo’n internet exchange nu eigenlijk precies om gaat, en schreven we het op in zo begrijpelijk mogelijke taal, zodat we ook onze lezers deelgenoot konden maken van deze nieuw verworven kennis. Vandaar dat u, als u deze pagina omslaat, alles te weten zult komen over dat prestigieuze project, waarin behalve de Rijksuniversiteit ook de gemeente Groningen en de Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij deelnemen.

Wie ook niet van de straat is, is RC-medewerker Jan Kraak. Zoals trouwe lezers van Pictogram weten, houdt hij zich graag bezig met visualisatietechnieken. Ditmaal beschrijft hij zijn ervaringen met segmentatie bij medische visualisatie – alweer een mondvol, maar wij beloven u dat er ook bij het lezen van dit artikel weer interessante werelden voor u zullen opengaan.
Visualisatie speelt ook een rol, en wel een heel bijzondere, in de aflevering van onze rubriek De Kaartenbak. Hierin vertelt Geert Joosten, docent statistiek en voorzitter van de Universiteitsraad, hoe hij als slechtziende gebruik maakt van alle ICT-toepassingen die ons op de universiteit ter beschikking staan.

Verderop in deze Pictogram nog veel meer weetjes en nieuwtjes over de Groningse ICT-infrastructuur. De nieuwe naam van de gratis inbelvoorziening voor studenten wordt onthuld, de security manager van het RC probeert ons security bewustzijn te bevorderen, maar we worden ook aangenaam onderhouden over een interessante brievencollectie uit het UB-magazijn, die onlangs is ontsloten. Dat het met die ICT-infrastructuur ook wel eens op ‘langzaam rijdend en stilstaand verkeer’ uitdraait, leest u tenslotte in de column Icy Tea op de achterzijde van dit nummer.

U, Pictogramlezer, bent niet van de straat, dat zeiden we al. De veelheid aan informatie die is samengepakt in dit nummer van Pictogram zal u in ieder geval tijdens de komende feestdagen van de straat hóuden!

Begin pagina

index Pictogram  6