founded in 1614  -  top 100 university

Research database

Publication

The pathfinder

Vrieling, L. 1998 s.n.. 247 p.

Research output: ScientificDoctoral Thesis

Documents

  • titlecon.pdf

    Final published version, 67 KB, PDF-document

  • c1.pdf

    Final published version, 104 KB, PDF-document

  • c2.pdf

    Final published version, 289 KB, PDF-document

  • c3.pdf

    Final published version, 227 KB, PDF-document

  • c4.pdf

    Final published version, 260 KB, PDF-document

  • c5.pdf

    Final published version, 475 KB, PDF-document

  • c6.pdf

    Final published version, 224 KB, PDF-document

  • c7.pdf

    Final published version, 99 KB, PDF-document

  • append.pdf

    Final published version, 60 KB, PDF-document

  • endnotes.pdf

    Final published version, 51 KB, PDF-document

  • name_index.pdf

    Final published version, 33 KB, PDF-document

  • referenc.pdf

    Final published version, 64 KB, PDF-document

  • samenvat.pdf

    Final published version, 45 KB, PDF-document

  • thesis.pdf

    Final published version, 1 MB, PDF-document

  • Lammert Vrieling
In dit proefschrift staan de geschiedenis en de ontwikkeling van de prestaties van de Nederlandse staal- en aluminiumproducent Koninklijke Hoogovens N.V., een tijdsperiode van tachtig jaar, centraal. De vraag is hoe deze prestaties tot stand zijn gekomen. De literatuur op het gebied van strategisch management bestaat ruwweg uit twee benaderingen. De eerste benadering staat bekend onder het Engelse label: de resource-based view. Volgens deze benadering komen prestaties voort uit de creatieve en doortastende handelingen van het management van een organisatie. De tweede benadering staat bekend onder het eveneens Engelse label: de industrial organisation approach. Deze benadering benadrukt de zachte doch zekere dwang vanuit de sector en omgeving waardoor een organisatie bepaalde keuzes maakt en waarmee prestaties tot stand komen. Wanneer beide benaderingen tegelijkertijd toegepast worden – een zogenaamde SWOT-analyse - is het antwoord op de eerder genoemde prestatievraag - niet onverwacht – dat zowel het management (inside-out) als de sector of omgeving (outside-in) invloed hebben. De interactie, echter, tussen deze twee antwoorden blijft helaas veelal buiten beschouwing. Dit onderzoeksproject is geïnitieerd juist vanwege het grotendeels ontbreken in strategisch management theorieën van interactie tussen sector en onderneming door de tijd heen. Door de interactie en “samensmelting” van sector en onderneming serieus te nemen wordt de complexiteit van de dagelijkse bedrijfsrealiteit centraal gesteld. Door nadruk te leggen op de resources (een combinatie van bezittingen en bekwaamheden) van een bedrijf te midden van haar territorium (de sector) zal een beter begrip verkregen worden.
Original languageEnglish
QualificationDoctor of Philosophy
Publisher
StatePublished - 1998

Keywords

  • Proefschriften (vorm), Hoogovens IJmuiden, Strategisch management, 85.10

View graph of relations

Download statistics

No data available

ID: 3201092