Onderzoek Kapteyn Instituut Agenda en Nieuws

Drukbezochte Sterrenkijkdagen in Blaauw Sterrenwacht

07 maart 2017

Vrijdag 3 en zaterdag 4 maart was de Blaauw Sterrenwacht van de Rijksuniversiteit Groningen geopend voor de 41e Landelijke Sterrenkijkdagen . Ondanks het weer bezocht een record aantal van ruim 700 bezoekers het evenement.

Op beide dagen was er een uitgebreid programma met rondleidingen in de sterrenwacht, een opblaasbaar planetarium, lezingen, workshops en een kinderprogramma. Beide avonden werkte het weer niet mee, het was voornamelijk bewolkt. Toch piepten de Maan en Jupiter op vrijdag nog af en toe door de wolken, en zaterdag waren Venus en Mars aan het begin van de avond te zien. In de koepel van de sterrenwacht werden ook foto’s van het heelal getoond die met de Gratama Telescoop in de Blaauw Sterrenwacht gemaakt zijn. Jong en oud waren enthousiast over het evenement. Ze vonden het spannend om door de telescopen te kijken en inspirerend om meer te leren over ons zonnestelsel en waar sterren en planeten vandaan komen.

Een fotoverslag van dit evenement is hier beschikbaar. Vrijdag was ook een verslaggever van NPO Radio 1 op bezoek, en zaterdag maakte een verslaggever van Dagblad van het Noorden een reportage. Voor meer informatie over komende evenementen van de Blaauw Sterrenwacht, zie www.rug.nl/sterrenwacht.

Organisatie

Dit evenement werd georganiseerd door het Kapteyn Instituut (Faculty of Science and Engineering, Rijksuniversiteit Groningen) en SRON Netherlands Institute for Space Research , in samenwerking met de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde (KNVWS) de Jongerenwerkgroep voor Sterrenkunde (JWG) en Science LinX .

Laatst gewijzigd:18 februari 2019 16:04