Skip to ContentSkip to Navigation
Onderzoek Heymans Institute Verkeers- en Omgevingspsychologie

Adaptieve Automatisering

Bij adaptieve automatisering worden taken dynamisch toebedeeld aan mens of machine. Taken worden toegevoegd of verwijderd afhankelijk van de sterke kanten van de taakuitvoerder, en zijn of haar momentane status. Een voordeel van adaptieve ondersteuning is dat de taakuitvoerder in “the loop” blijft, hij of zij blijft actief onderdeel uitmaken van de keten. Onderzoeksgebieden en -vragen omvatten hoe het best de toestand van de taakuitvoerder onopvallend en niet intrusief vast is te stellen, welke criteria voor het toevoegen/verwijderen van taken het best gehanteerd kunnen worden, hoe om te gaan met grote individuele verschillen, en welke ondersteuning geboden kan worden.

Relevante (voormalige) projecten:

reflect
reflect

REFLECT Het REFLECT project had als doel nieuwe concepten en middelen te ontwikkelen voor ‘pervasieve (alomtegenwoordig)-adaptieve systemen’. REFLECT stelt vast dat er een gebruiker is, in welke stemming hij of zij is, en welke intenties hij of zij heeft. Diverse aspecten worden in ogenschouw genomen: emotionele toestand, cognitieve geïnvolveerdheid en belasting, en fysieke toestand. Vervolgens kan met deze informative de omgeving geöptimaliseerd worden.

Rijsimulator met visueel terugkoppeling over de positie op de weg (starring Chris Dijksterhuis)
Rijsimulator met visueel terugkoppeling over de positie op de weg (starring Chris Dijksterhuis)
rijsimulator met laterale positie feedback
rijsimulator met laterale positie feedback

Feedback over positie in de rijstrook getriggers op basis van rijgedrag. Eén van de REFLECT studies.

hilas
hilas

HILAS staat voor Human Integration into the Lifecycle of Aviation Systems (Integratie van de mens in de llevenscyclus van luchtvaartsystemen). Instrumenten om nieuwe technologieen in de cockpit te evalueren, inclusief adaptieve automatisering.

Contact:
Dick De Waard

Mensen :

Dick de Waard

Arjan Stuiver

Controlekamer: locaties waar mentale belasting sterk varieert, geschikt voor adaptieve automatisering
Controlekamer: locaties waar mentale belasting sterk varieert, geschikt voor adaptieve automatisering
Laatst gewijzigd:28 juli 2022 16:38
View this page in: English