Skip to ContentSkip to Navigation
OnderzoekGION

Schoolloopbanen in het voortgezet onderwijs

Schoolloopbanen in het voortgezet onderwijs: feitelijke en gepercipieerde keuzemogelijkheden en acceptabele alternatieven in kaart gebracht

Roel Bosker, Hanke Korpershoek, Matthijs Warrens

In het voortgezet onderwijs moeten leerlingen kiezen uit een groot aantal schoolvakken, profielen en schoolniveaus. Verschillende keuzes leiden hierbij tot verschillende schoolloopbanen. Een leerling die begint in een havo/vwo-brugklas kan na 6 jaar bijvoorbeeld een vwo-diploma met het profiel Natuur & Techniek behalen, of na 5 jaar een havo-diploma met het profiel Natuur & Gezondheid. In dit project wordt onderzocht of een gekozen schoolloopbaan verklaard kan worden uit de feitelijke, aangeboden en aanbevolen keuzemogelijkheden binnen een school. De keuzemogelijkheden van leerlingen zijn afhankelijk van de door de school aangeboden routes en overgangs- en doorstroommogelijkheden. Ook wordt gekeken in hoeverre profiel- en vakkenkeuzes beïnvloed en ingeperkt (of verruimd) worden door het beleid en de cultuur van een school, en in hoeverre de keuzes die leerlingen willen maken passen bij hun schoolprestaties uit voorgaande jaren. Met deze informatie krijgen zowel leerlingen als scholen beter inzicht in het grote aantal keuzemogelijkheden en de eventuele gevolgen van verschillende keuzes. Om een nieuwe generatie leerlingen te helpen bij het maken van hun keuzes zal een online besliswijzer worden ontwikkeld.

Het onderzoek wordt gefinancierd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Hanke Korpershoek (h.korpershoek@rug.nl) en Matthijs Warrens (m.j.warrens@rug.nl)


Laatst gewijzigd:12 april 2017 10:19

Meer nieuws