Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Longfonds subsidie voor onderzoek naar COPD en longherstel

01 juli 2014

Onderzoek van een consortium onder leiding van Dr. Reinoud Gosens, basiseenheid moleculaire farmacologie, is gehonoreerd met EUR 600.000,- subsidie van het Longfonds (voorheen astma fonds).

Het onderzoek van Gosens en zijn team richt zich op de ‘WNT signaalroute’. Dit is een proces dat onder andere zorgt voor de longontwikkeling in de baarmoeder en voor herstel na een longontsteking. Dit proces blijkt bij COPD patiënten niet goed meer te werken, waardoor de schade in hun longen niet meer herstelt. Gosens en zijn team willen dit proces reactiveren, zodat schade in longen toch herstelt. Met behulp van stamceltherapie en farmaca die via specifieke intracellulaire signaalmechanismen de ‘WNT signaalroute’ reactiveren stellen de onderzoekers tot doel deze weefselherstelprocessen bij COPD te bevorderen.
In het project werken Groningse onderzoekers samen met het Leids Universitair Medisch Centrum en Helmholtz Zentrum München.

Longfonds

Naast het onderzoek van Gosens worden ook twee onderzoeksprojecten van UMCG onderzoekers gefinancierd door het Longfonds. Het Longfonds kent dit jaar 2,8 miljoen euro toe aan vier grote Nederlandse studies naar longziekten. Door onderzoek van samenwerkende universiteiten te financieren, wil het Longfonds wetenschappers stimuleren om hun kennis te bundelen.

Het Longfonds strijdt voor mensen met een longziekte en wil gezonde longen gezond houden. Want gezonde longen zijn van levensbelang. In Nederland zijn ruim een miljoen mensen met een longziekte, zoals astma, COPD of een zeldzame longziekte.

Zie ook artikel Nederlands onderzoek longherstel van start

Longfonds
Laatst gewijzigd:06 augustus 2014 11:38