Over ons Faculty of Science and Engineering

1,5 miljoen voor groenere medicijnen

17 februari 2017

Prof.dr. Gerrit Poelarends ontvangt een Vici-subsidie van 1,5 miljoen euro om de productie van een aantal veelvuldig voorgeschreven medicijnen groener te maken. De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft dit vandaag bekend gemaakt. Poelarends voert zijn onderzoek uit bij de Chemische en Farmaceutische Biologie groep van het Groningen Research Institute of Pharmacy (GRIP). Naast Poelarends ontvangen drie andere toponderzoekers aan de Rijksuniversiteit Groningen ook een Vici-subsidie.

Gamma-aminoboterzuur (GABA) wordt gebruikt in een klasse geneesmiddelen dat veelvuldig wordt voorgeschreven bij epilepsie, depressie en de behandeling van zenuwpijn. Bij het maken van GABA-varianten worden echter giftige organische oplosmiddelen gebruikt. In zijn Vici-onderzoek zal prof.dr. Poelarends nieuwe enzymatische synthese routes ontwikkelen waardoor deze klasse geneesmiddelen groener, duurzamer en meer efficiënt kan worden geproduceerd.

Poelarends testte reeds een enzym dat de cruciale stap in de productie - het aan elkaar koppelen van de koolstofatomen van twee bouwstenen – kan uitvoeren. De resultaten hiervan zijn op 8 maart 2016 gepubliceerd in het tijdschrift Nature Communications.

Prof.dr. Gerrit Poelarends

Vici onderdeel Vernieuwingsimpuls NWO
Vici-subsidies zijn onderdeel van de Vernieuwingsimpuls van de NWO, die wetenschappers in verschillende stadia van hun carrière de mogelijkheid biedt om grensverleggend onderzoek te doen. De NWO kent Vici’s toe op basis van onder meer de kwaliteit van de onderzoeker, het innovatief karakter en de wetenschappelijke impact van het onderzoeksvoorstel. De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) is de nationale financierder van wetenschappelijk onderzoek aan Nederlandse publieke onderzoeksinstellingen, in het bijzonder de universiteiten.

Contact prof.dr. Poelarends

Klein enzym krijgt nieuwe functie , Science LinX, 8 maart 2016

Nature Communications, 8 March, DOI 10.1038/NCOMMS10911.

Miljoenenpremies naar vier Groningse toponderzoekers
Laatst gewijzigd:17 februari 2017 15:38