Skip to ContentSkip to Navigation
Onderzoek Gezondheidswetenschappen Sociale Geneeskunde
University Medical Center Groningen

Gerandomiseerde gecontroleerde studie naar de effectiviteit van Stepping Stones bij kinderen met een lichte verstandelijke beperking

Onderzoeker:

M. Kleefman

Projectleiders:
Onderzoeksperiode: 2009-2015
Financier: ZonMw

Samenvatting:

Veel kinderen met een lichte verstandelijke beperking hebben op jonge leeftijd al gedragsmatige en emotionele problemen. Deze vroege problemen hebben een negatieve invloed op het dagelijks functioneren. Opvoedingsondersteuning wordt gezien als een belangrijk instrument voor de preventie van gedragmatige en emotionele problemen. Doel van de studie is het evalueren van de effectiviteit van het opvoedingsondersteuningsprogramma Stepping Stones Triple P. Stepping Stones Triple P biedt ouders van kinderen met een lichte verstandelijke beperking handvatten en ondersteuning in de opvoeding van hun kind en richt zich op het versterken van de opvoedcompetentie van de ouders.

In een gerandomiseerde, gecontroleerde studie worden 162 gezinnen met een kind (5-12 jaar) met een lichte, verstandelijke beperking en gedragsmatige en emotionele problemen gerandomiseerd over Stepping Stones Triple P en gebruikelijke zorg. Primaire uitkomstmaat is de verandering van gedragsmatige en emotionele psychosociale problemen van het kind. Secundaire uitkomstmaten zijn opvoedstijl en opvoedvaardigheden. De uitkomstmaten worden op drie momenten gemeten: bij inclusie/voorafgaand aan de interventie, direct na afloop van de interventie en zes maanden na afloop van de interventie.

De beoogde resultaten van dit onderzoek zullen bijdragen aan een evidence-based opvoedingsondersteuningsprogramma ten behoeve van een reductie van gedragsmatige en emotionele problemen bij kinderen met een lichte verstandelijke beperking.

Laatst gewijzigd:25 februari 2015 14:28
View this page in: English