Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Drie jonge onderzoekers naar buitenlandse topinstituten met Rubicon-beurs

11 januari 2016

Drie pas gepromoveerde RUG-wetenschappers gaan dankzij het programma Rubicon van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) twee jaar onderzoek doen aan buitenlandse topinstituten. Met Rubicon geeft NWO startende wetenschappers de mogelijkheid internationale onderzoekservaring op te doen als opstap voor een wetenschappelijke carrière.

In totaal zijn door NWO deze ronde 16 Rubicon-beurzen toegekend. 81 Onderzoekers dienden een aanvraag in. De gehonoreerde wetenschappers kunnen met hun financiering uit Rubicon tot 24 maanden onderzoek doen. De hoogte van de financiering is afhankelijk van de gekozen bestemming en de duur van het verblijf. Het programma Rubicon is vernoemd naar de rivier die Julius Caesar overstak voordat hij aan zijn zegereeks begon die uiteindelijk leidde tot de uitspraak 'veni, vidi, vici'.

Gehonoreerde voorstellen RUG-onderzoekers

• Piet van den Berg, De evolutie van vuistregels
    Mensen maken vaak gebruik van simpele vuistregels om hun gedrag in de complexe wereld te bepalen. Van den Berg zal met computermodellen bekijken of daarvoor een evolutionaire verklaring te vinden is, en deze bevindingen testen met experimenten waarin mensen beslissingen maken. Van den Berg zal zijn onderzoek verrichten aan de KU Leuven, België (Lab of Socioecology and Social Evolution).
  • Jordi van Gestel, De evolutie van bacteriële meercelligheid
    Bacteriën worden vaak gezien als simpele eencellige beestjes, maar ze kunnen ook complexe meercellige kolonies vormen. Deze bacteriële vorm van meercelligheid is van groot belang voor het enorme succes van de bacteriën. Van Gestel onderzoekt hoe bacteriële meercelligheid is geëvolueerd. Van Gestel zal zijn onderzoek verrichten aan de Universiteit van Zürich, Zwitzerland (Andreas Wagner Laboratory, Institute of Evolutionary Biology and Environmental Studies).
  • Roel Tempelaar, Het splitsen van zonlicht
    Een beperkende factor van hedendaagse zonnecellen is dat hoogenergetisch licht niet efficiënt geabsorbeerd kan worden. Tempelaar gaat een theorie ontwikkelen van materialen die hoogenergetische fotonen kunnen splitsen in pakketjes van lagere energie, waardoor efficiënte absorptie toch mogelijk is. Tempelaar zal zijn onderzoek verrichten aan Columbia University, USA (Department of Chemistry).
Laatst gewijzigd:12 maart 2020 21:40