Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Promoties Rechtsgeleerdheid

Family planning programme implementation

Differences in Contraceptive Prevalence Rates across Local Government Authorities in Tanzania
Promotie:Dhr. M.G. (Mackfallen) Anasel
Wanneer:13 april 2017
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. J. (Ko) de Ridder
Copromotor:dr. J.R. Hulst
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
Family planning programme implementation

Gezinsplanning in Tanzania steunt meer op ngo’s dan op overheid

Mackfallen Anasel heeft onderzocht of de wijze waarop het beleid omtrent gezinsplanning wordt geïmplementeerd geografische verschillen in het gebruik van anticonceptie in Tanzania kan verklaren. Anasel heeft het proces van beleidsimplementatie, vanuit het centrale beleid tot het lokale beleid en uiteindelijk de zorgverlening in de zorgcentra, gereconstrueerd. Hij richtte zich op twee regio’s (Kilimanjaro en Mara), met een hoog respectievelijk laag gebruik van anticonceptie. In deze regio’s zijn steeds twee districten geselecteerd en in elk van de districten zijn zorgcentra geselecteerd waar de uiteindelijke zorgverlening, in de zin van voorlichting over het gebruik van anticonceptie aan de vrouwen, is gereconstrueerd.

Anasels onderzoek duidt inderdaad op een verschil ten aanzien van de implementatie van het beleid tussen de beide regio’s. Het blijken echter niet zozeer de lokale overheden te zijn die hier een belangrijke rol spelen, zoals verondersteld. In praktische zin zijn het vooral de non-gouvernementele organisaties die zorgen voor implementatie van het beleid. Deze ngo’s richten zich rechtstreeks tot de zorgcentra, voorzien in opleiding van medewerkers en verstrekken informatie in de vorm van protocollen en richtlijnen. De aandacht van de ngo’s is echter versnipperd: sommige regio’s ontvangen meer hulp en ondersteuning dan andere.

Anasel concludeert dat het verschil in gebruik van anticonceptie wel wordt beïnvloed door training en ondersteuning van medewerkers, maar dat de overheid daar nauwelijks aan bijdraagt. De implementatie van het beleid ten aanzien van gezinsplanning – en dus ook het gebruik van anticonceptie – is vooral afhankelijk van de ondersteuning die non-gouvernementele organisaties de zorgverleners bieden.

Mackfallen Anasel verrichtte zijn onderzoek aan de Faculteit Rechtsgeleerdheid. Het werd verricht door een Nuffic/Niche Scholarship.