Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Promoties Rechtsgeleerdheid

Het recht om te demonstreren

Een vergelijkende studie naar de betogingsvrijheid in Nederland, Duitsland en Engeland vanuit internationaalrechtelijk perspectief
Promotie:mr. dr. B. (Berend) Roorda
Wanneer:15 september 2016
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. J.G. Brouwer, prof. dr. A.E. Schilder
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
Het recht om te demonstreren

‘Overheid gaat niet over de inhoud van een demonstratie’ - Demonstratierecht moet op de schop

Het recht om te demonstreren, vastgelegd in de Grondwet en nader uitgewerkt in de Wet openbare manifestaties, is op acht punten aan vernieuwing toe. De vrijheid om te betogen moet op verschillende punten verruimd worden. Daarnaast zouden demonstranten zelf mede de verantwoordelijkheid kunnen dragen voor de openbare orde en moeten er regelingen komen voor nieuwe vormen van demonstraties, zoals tentenkampen. En bovenal: de overheid moet verre blijven van de inhoud van de demonstratie. Dat betoogt de Groningse jurist Berend Roorda in zijn proefschrift, waarin hij het Nederlandse demonstratierecht vergelijkt met dat van Duitsland en Engeland. Zijn aanbevelingen worden inmiddels besproken op het Ministerie van Veiligheid en Justitie.