Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Promoties Rechtsgeleerdheid

Promotie:Mw. L. Li
Wanneer:07 januari 2016
Aanvang:14:30
Promotors:prof. mr. dr. L.C.A. (Leon) Verstappen, prof. mr. dr. W.D. (Wilbert) Kolkman
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
Transformation of the law on farmland transfer in China

Nieuw governance-perspectief op overdracht van landbouwgrond in China

Linlin Li heeft onderzocht hoe vanuit een nieuw geschapen governance-perspectief bij de overdracht van landbouwgrond (in China) een goede balans kan worden gevonden tussen private landrechten en  bevoegdheden van de overheid. Li behandelt in haar proefschrift hoofdzakelijk twee onderwerpen. Ten eerste wordt een governance-perspectief ontwikkeld ten aanzien van de regulering van overdrachten van landbouwgrond door de overheid. Het doel is om een geschikte balans tussen de private landrechten en de bevoegdheden van de overheid te vinden. Alhoewel goed ‘land governance’ wordt bevorderd door goed governance van het gebruik van land in het algemeen en het duurzaam beheer van land in het bijzonder, moet de relatie tussen governance-onderzoek en rechtswetenschappelijk onderzoek nog grondig worden belicht. Gebaseerd op twee governance-benaderingen, de ‘systems approach’ en de ‘reflexive-law approach’, zijn vanuit het governance-perspectief vier dimensies te betrekken bij een weloverwogen regulering van overdrachten van landbouwgrond. Deze vier dimensies betreffen hoofdzakelijk het ontwerpen van nieuwe regels en het verbeteren van de huidige wetgeving. Omdat de nadruk ligt op het invoeren of verbeteren van procedurele regels, zullen het wetgevingsproces en de handhaving van het recht zich verbeteren vanuit het governance-perspectief. Het tweede centrale vraagstuk is derhalve ook de hervorming van de wettelijke regels omtrent de overdracht van landbouwgrond in China. Deze hervorming heeft plaatsgevonden door de wijziging van het toepasselijke materiële recht. De bevestiging van de rechten van collectieve landgebruikers is echter onvoldoende. Er zijn procedurele regels nodig om de uitoefening van deze materiële rechten te waarborgen.

Linlin Li verrichtte haar onderzoek binnen het onderzoeksprogramma Public Interests and Private Relationships aan het onderzoeksinstituut GCL van de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de RUG.