Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Promoties Rechtsgeleerdheid

De positie van de vennootschap onder firma

In civielrechtelijk, vennootschapsrechtelijk, publiekrechtelijk en Europeesrechtelijk perspectief
Promotie:Mw. P.P.D. Mathey-Bal
Wanneer:25 januari 2016
Aanvang:12:45
Promotors:prof. mr. dr. J.B. (Jan Berend) Wezeman, prof. mr. dr. H.E. (Hylda) Boschma
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
De positie van de vennootschap onder firma

Betere rechtspositie VOF nodig

Het proefschrift van Priscilla Mathey-Bal biedt een integraal overzicht van het rechtsregime dat van toepassing is op de VOF en haar vennoten. De VOF wordt beschouwd als een belangrijke en zelfstandige entiteit, maar loopt tegen de nodige moeilijkheden aan die de continuïteit van de door haar gedreven onderneming in gevaar kunnen brengen, aldus Mathey-Bal. Er bestaat veel rechtsonzekerheid. De belangrijkste knelpunten bevinden zich op het vermogensrechtelijke, het vennootschapsrechtelijke en het Europese vlak. Het is evident dat actie van de wetgever op korte termijn geboden is. Een nieuwe regeling moet de voordelen van de VOF (zoals flexibiliteit en fiscale transparantie) respecteren en de continuïteit van de door haar gedreven onderneming faciliteren. De regeling moet voorzien in optionele rechtspersoonlijkheid en in overdracht van een (aandeel in de) onderneming en moet grensoverschrijdende bewegingen faciliteren. Verder dient volgens Mathey-Bal voorzien te worden in beperking in de tijd van de aansprakelijkheid van een gewezen vennoot, in een dwingende aanzuiveringsplicht bij vereffening en moet duidelijkheid komen over de positie van de onvermogende VOF in het burgerlijk proces. Dit neemt niet weg dat ook de vennoten zelf duidelijke afspraken moeten maken, zowel onderling in de vennootschapsovereenkomst als met de wederpartijen van de VOF.

Priscilla Mathey-Bal verrichtte haar onderzoek binnen het onderzoeksprogramma Protecting European Citizens and Market Participants aan de Faculteit Rechtsgeleerdheid.