Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Promoties Rechtsgeleerdheid

Distress dynamics

An efficiency assessment of Dutch bankruptcy law
Promotie:Dhr. J.M. Hummelen
Wanneer:12 november 2015
Aanvang:11:00
Promotors:prof. mr. dr. F.M.J. (Frank) Verstijlen, prof. dr. O. (Oscar) Couwenberg
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
Distress dynamics

Nederlands faillissementsrecht op bepaalde punten inefficiënt

Het Nederlands faillissementsrecht is op bepaalde punten inefficiënt. De wetgever zou hier wat aan moeten doen en moet daarbij niet bang zijn om durf te tonen. Dat concludeert Jochem Hummelen op basis van zijn promotieonderzoek naar het Nederlandse en Amerikaans faillissementsrecht.

Zowel in Nederland als in de Verenigde Staten vindt een verandering van de dynamiek in insolventies plaats. In Nederland leidt het openen van een faillissement traditioneel tot de verkoop van de activa van de schuldenaar en de verdeling van de opbrengst onder de schuldeisers. In de afgelopen jaren is er echter een toegenomen hoeveelheid aandacht voor de herziening van Nederlands faillissementsrecht, om de mogelijkheden voor herstructurering te verruimen en levensvatbare ondernemingen te redden. In de Verenigde Staten kan een beweging in de tegengestelde richting worden waargenomen. Het faillissementsrecht in dit land staat traditioneel bekend om de herstructureringsmogelijkheden, maar in de afgelopen jaren heeft een opvallende stijging plaatsgevonden in de hoeveelheid activatransacties en zijn er inspanningen geweest om de mogelijkheden tot herstructurering te beperken. Deze veranderde dynamiek rechtvaardigt een fundamentele bezinning op faillissementsrecht. Niet iedere onderneming in de problemen zou moeten worden opgedoekt en niet iedere onderneming in problemen zou moeten worden gered. Het is veel meer de uitdaging om te waarborgen dat een insolventieprocedure leidt tot een efficiënte uitkomst door de juiste regels te formuleren. Dat is wat Jochem Hummelen in zijn dissertatie doet. Door een beoordelingskader vast te stellen en aan de hand hiervan verschillende insolventieprocedures (activatransactie, pre-pack en akkoord) te beoordelen, wordt de (in)efficiëntie van Nederlands faillissementsrecht uiteengezet. Amerikaans faillissementsrecht wordt daarbij gebruikt als inspiratie die als oplossing kan dienen voor waargenomen inefficiënties.

Jochem Hummelen verrichtte zijn onderzoek aan het  Groningen Centre for Law and Governance (GCL), Faculteit Rechtsgeleerdheid. Hummelen werkt als Professional Support Lawyer bij Houthoff Buruma.