Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Promoties Rechtsgeleerdheid

Promotie:Dhr. D.T. (Donny) Kusumo Wardhono
Wanneer:23 april 2015
Aanvang:14:30
Promotors:prof. mr. dr. M.H. (Mathijs) ten Wolde, prof. dr. R.A. Pangaribuan, prof. dr. N. Pramono
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
Establishing an integrated payment system (Real-Time Gross
Settlement) in ASEAN

Opzetten geïntegreerd betalingssysteem belangrijk voor Aziatische pendant EU

Donny Kusumo Wardhono onderstreept in zijn proefschrift het belang van het oprichten van één enkele markt binnen de ASEAN-regio, onder de naam AEC (ASEAN Economic Community). Een belangrijke voorwaarde hiervoor is het opzetten van een geïntegreerd betalingssysteem dat transacties tussen de lidstaten vergemakkelijkt en zo een geïntegreerde financiële markt binnen ASEAN mogelijk maakt. Het voorstel om een dergelijk systeem op te zetten is haalbaar en zinvol, aldus Kusumo Wardhono, ook met het oog op de ervaringen van andere handelsblokken zoals de EU en haar systeem TARGET.

ASEAN (Association of Southeast Asian Nations) besloot een decennium geleden in 2015 de ASEAN Economic Community (AEC) tot stand te brengen. Daarbinnen bestaat één markt, doordat ASEAN wordt getransformeerd in een gebied met een vrij verkeer van goederen, diensten, investeringen, geschoolde arbeid en kapitaal. De oprichting van de AEC is de belangrijkste doelstelling van de economische integratie binnen de betreffende regio. Als gevolg van deze economische integratie zal de handel in toenemende mate een regionaal karakter krijgen en worden de economische betrekkingen binnen de gemeenschap van ASEAN-lidstaten bevorderd en versterkt. ASEAN heeft een geïntegreerde financiële markt nodig, ondersteund door een geïntegreerd betalingssysteem dat de grensoverschrijdende transacties binnen de ASEAN-regio kan vereenvoudigen en ervoor kan zorgen dat deze soepel verlopen. Om dit te bereiken moet ASEAN prioriteit geven aan het ontwerpen van een geïntegreerd betalingssysteem, dat de handel en andere financiële dienstverlening kan bevorderen. Bij het optuigen van een geïntegreerd betalingssysteem voor de lidstaten is het belangrijk en noodzakelijk een wettelijke basis te scheppen die rechtszekerheid biedt, zodanig dat het betalingssysteem effectief en efficiënt kan functioneren en de lidstaten en de klanten worden beschermd. In dit proefschrift wordt de geschiedenis van ASEAN en de AEC onderzocht en vergeleken met de ervaringen die binnen de EU zijn opgedaan. In het onderzoek wordt ook de oprichting van TARGET (Trans-European Automated Real-time Gross settlement Express Transfer system) betrokken, dat de doelstelling van de EU om een interne markt tot stand te brengen ondersteunt. Beschreven wordt welke juridische aspecten van TARGET geschikt zouden zijn om binnen ASEAN te worden overgenomen.

Donny Kusumo Wardhono verrichtte zijn onderzoek aan het Groningen Centre for Law and Governance aan de Faculteit Rechtsgeleerdheid. Het werd gefinancierd door zijn werkgever, de Centrale Bank van Indonedië.