Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Promoties Rechtsgeleerdheid

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
The presumption of non-conformity in European consumer sales law

Analyse van de verdeling van de bewijslast in zaken van consumentenkoop

Karolina Sikorska analyseert in haar proefschrift de verdeling van de bewijslast in zaken van consumentenkoop. Ze onderzoekt met name de toepassing van het vermoeden van non-conformiteit die is ontworpen om de plicht van de consument om bewijs te leveren te vereenvoudigen. Het proefschrift bevat de beschrijving van de algemene onderwerpen van de bewijslast in Polen, Duitsland, Engeland en Wales, en Nederland. Het bevat gedetailleerde informatie over het begrip non-conformiteit zoals voorzien in de Richtlijn Consumentenkoop en zoals in de genoemde lidstaten geïmplementeerd. Ook presenteert Sikorska de uitgebreide analyses van het vermoeden van non-conformiteit. Ze onderzoekt de voorwaarden voor de toepassing van het vermoeden, het bestaan van non-conformiteit binnen zes maanden vanaf het moment van levering van goederen. Ook bespreekt ze de opties van de verkoper om het vermoeden te weerleggen. Ten slotte behandelt ze de uitsluitingscriteria van het vermoeden. Sikorska’s proefschrift biedt antwoorden op de vraag of het vermoeden van non-conformiteit een geschikt hulpmiddel is om de bewijslast die bij de consument ligt te vereenvoudigen en of het zorgt voor een hoog niveau van consumentenbescherming dat nodig is voor het beter functioneren van de interne markt.

Karolina Sikorska studeerde International and comparative private law. Ze verrichtte haar onderzoek binnen het onderzoeksprogramma User-Friendly Private Law aan het onderzoeksinstituut GCL van de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de RUG. Sikorska werkt nu als onderzoeker aan de Universiteit Antwerpen.