Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Career Services Law Beroepsmogelijkheden Beroepsmogelijkheden in Nederland

Kandidaat-notaris – Robert-Jan Boekweit

Robert-Jan Boekweit

Mijn naam is Robert-Jan Boekweit en ik ben begin 2011 afgestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen, studierichting notarieel recht. Sinds het voorjaar van 2011 ben ik als kandidaat-notaris ondernemingsrecht werkzaam bij Loyens & Loeff in Amsterdam. In oktober 2015 ben ik voor twee jaar uitgezonden naar ons kantoor in New York.

Wat heeft u gestudeerd?

Ik ben begonnen met de studierichting Nederlands recht. Hoewel deze studierichting ook zijn charmes heeft merkte ik al snel dat mijn voorkeur uitging naar de civiele en ondernemingsrechtelijke kant van het recht. Na een informatief gesprek met zowel een notaris als een kandidaat-notaris heb ik vervolgens gekozen voor de studierichting notarieel recht.

"Maak vooral kennis met de praktijk"

Wat heeft u naast uw studie gedaan?

Naast de gebruikelijke sociale en sportieve activiteiten die het studeren met zich meebrengt ben ik lid geworden van studentenvereniging Vindicat en de notariële studievereniging Vevonos. Ook was ik jarenlang chauffeur van de hoogleraren Leon Verstappen en Wilbert Kolkman wanneer zij uit hoofde van hun functie lange afstanden per auto moesten afleggen. Aangezien ik hen regelmatig kon vergezellen tijdens congressen en andere bijeenkomsten kwam ik hierdoor al in een vroeg stadium in aanraking met allerlei facetten van het recht.

Binnen Vevonos heb ik het jaarlijks symposium georganiseerd en ben ik een jaar lang voorzitter van het bestuur geweest. Daarnaast heb ik tijdens mijn studie twee studentstages bij kantoren in Amsterdam gelopen waarbij mijn voorkeur voor het ondernemingsrecht werd bevestigd.

In de eindfase van mijn studie heb ik deelgenomen aan de Summercourse van Loyens & Loeff. Bij dit kantoor heb ik ook mijn scriptie geschreven en vervolgens ben ik er nooit meer weggegaan.

Wat houdt uw huidige werk in? Welke competenties zijn het meest belangrijk in deze baan?

Als kandidaat-notaris ondernemingsrecht ben ik werkzaam op de corporate/M&A sectie van Loyens & Loeff. Ik adviseer voornamelijk op het gebied van fusies & overnames, corporate governance, financieringen en herstructureringen.

Je zou mijn rol kunnen omschrijven als een problem solver. Een cliënt of collega benadert mij met een probleem, vraag of verzoek, waarna ik deze analyseer en, al dan niet samen met een collega advocaat of fiscalist, tot een goed einde breng. Een dergelijk proces kan vijf minuten maar ook vijf maanden in beslag nemen.

Door de geïntegreerde samenwerking met onze advocatuur en fiscaliteit en de complexiteit van de zaken is het werk uitdagend en dynamisch, en kunnen prioriteiten ieder uur verschuiven. Dit zorgt ervoor dat ik constant word uitgedaagd en nooit stil sta in mijn ontwikkeling.

Goede communicatieve verbale en schriftelijke vaardigheden, hoge motivatie en een goed gezond verstand zijn competenties die in mijn vak erg goed van pas komen. Daarnaast zijn eigenschappen als energiek, stressbestendigheid en doorzettingsvermogen van belang om gestelde doelen te bereiken.

Hoe bent u op die plek gekomen? Hoe ziet uw loopbaan eruit?

Ik heb tijdens mijn studie stage gelopen bij een Angelsaksisch kantoor en een groot internationaal Nederlands kantoor. Hierdoor heb ik zowel de vastgoed- als de ondernemingsrechtpraktijk kunnen ervaren om vervolgens een weloverwogen keuze voor het ondernemingsrecht bij een groot internationaal Nederlands kantoor te kunnen maken.

Door de goede sfeer, het grootste notariaat van Nederland en de geïntegreerde samenwerking met advocatuur en fiscalisten was mijn keuze voor Loyens & Loeff snel gemaakt. Inmiddels werk ik daar al weer geruime tijd en heb ik het erg naar mijn zin. Ik krijg bij Loyens & Loeff de kans om me te ontwikkelen; bijvoorbeeld door de vele interne en externe opleidingen en het feit dat ik nu voor een periode van twee jaar op ons kantoor in New York werkzaam ben.

Inmiddels werkt Robert-Jan Boekweit niet meer bij Loyens en Loeff, maar is hij werkzaam bij Van Doorne.

Heeft u loopbaantips voor onze studenten?

Maak vooral kennis met de praktijk. Denk hierbij aan het lopen van een of meerdere stages en zoek aansluiting bij een (notariële) studievereniging. Hierdoor word je geënthousiasmeerd voor je studie en begint deze meer te leven. Ook kun je hierdoor goed gefundeerde keuzes voor je toekomst maken en alvast de nodige contacten leggen die in je verdere studerende én werkende leven van pas zullen komen.

Laatst gewijzigd:18 december 2023 12:48