Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Speciale app brengt beleving Waddentoerist in kaart

01 augustus 2018

In opdracht van Actieplan Vaarrecreatie Waddenzee is onder leiding van de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen een app voor smartphones ontwikkeld die de beleving van mensen op de Waddenzee kan vastleggen. Deze app moet wetenschappers helpen om de motieven achter het gedrag van recreanten op de Waddenzee in kaart te brengen.

Greentracker

In de zomer gaan veel mensen het Wad op, bijvoorbeeld om te varen, surfen of te wadlopen. Wetenschappers willen meer informatie verzamelen over het gedrag van recreanten op het Wad. Op dit moment brengt het Monitoringsconsortium MOCO, een consortium dat bestaat uit verschillende expertises van onderzoeksinstellingen, de stand van zaken van de natuur en de verstoring daarvan door de recreatie al in beeld. Toch is het beeld van de vaarrecreatie op het Wad niet volledig. Wat zoeken de recreanten in de Waddenzee? Wat willen ze beleven? Waar genieten ze van? Onderzoekers hebben hier wel een idee van, maar wetenschappelijk onderzoek ontbreekt tot nu toe nog. Daarvoor is nu een speciale app ontwikkeld: de Greentracker.

Hoe werkt het?

De Greentracker moet zorgen voor een genuanceerder beeld van recreatie en natuur. Wanneer mensen de app downloaden, wordt met de GPS in de smartphone automatisch een track gemaakt van de reis op de Waddenzee. Gebruikers kunnen vervolgens hoogtepunten qua beleving via de app doorgeven. Het gaat hierbij om hooggewaardeerde routes en hooggewaardeerde momenten en/of plekken op de route. Na afloop is de gemaakte route in beeld gebracht en zijn foto’s vastgelegd. Voor de gebruiker is dat leuk om de reis nog eens te herbeleven. Voor de wetenschap kan het daarnaast belangrijke inzichten geven achter de motieven van recreanten op het wad. Naast de app wordt de vaarrecreatie ook gemonitord met radar en AID, dit is een soort radar, maar dan voor grotere geïdentificeerde schepen.

App downloaden

Het doel is om in 2018 minimaal 150 tracks te krijgen. Dit moet een gevarieerd beeld opleveren, denk bijvoorbeeld aan particuliere schepen, de beroepsvaart, maar vooral ook passagiers die meegaan op rondvaartboten. De beroepsvaart is inmiddels benaderd, maar de onderzoekers zijn nog op zoek naar meer particuliere bootbezitters en passagiers. Dus gaat u deze zomer het Wad op met een boot, al is het maar een toertocht van een paar uur, download dan de Greentracker in de App-store of via Google Play.

Laatst gewijzigd:21 april 2020 15:49