Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Britse ornithologieprijs voor Theunis Piersma en zijn trekvogelonderzoek

19 oktober 2017

“Trekvogels zijn als kanaries in de kolenmijn”

Prof. dr. Theunis Piersma, hoogleraar Trekvogelecologie aan de Rijksuniversiteit Groningen en waddenbioloog bij het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ), heeft de prestigieuze ‘Marsh Award for International Ornithology’ gewonnen. Piersma kreeg de prijs op woensdagavond 18 oktober van de British Trust for Ornithology voor zijn onderzoek naar migratie, ecologie en evolutie van trekvogels.

Met een internationaal team onderzoekt Piersma de manier waarop verspreiding en aantallen wad- en weidevogels samenhangen met klimaat, voedsel, roofdieren, ziektekiemen en de historisch-genetische achtergrond. De Britse jury roemde de grote beleidsrelevantie van het onderzoek, dat helpt signaleren waar wad en platteland het risico lopen op overexploitatie. Piersma stond hier zelf ook bij stil tijdens de prijsuitreiking: “Trekvogels laten ons op nieuwe en confronterende manieren zien wat onze omgang met de wereld voor hen, en uiteindelijk ook voor ons mensen, betekent. Nu we na jaren van studie in staat zijn hen ‘te lezen’, wordt pijnlijk duidelijk hoe serieus we de trekvogels moeten nemen als de kanaries in de kolenmijn.”
Theunis Piersma
Flyways

Met de modernste middelen en vernieuwende concepten onderzoekt Piersma schijnbaar alledaagse fenomenen. Zijn onderzoek vindt niet alleen plaats in Nederland, maar ook in Afrika, Australië, Noord- en Zuid-Amerika en Azië. Piersma ziet de trekvogels niet als passanten, maar als verbindende factoren in een wereldwijd netwerk van ecosystemen. Trekvogels gebruiken specifieke routes; de flyways. Dit concept, mede door Piersma ontwikkeld, vormt inmiddels wereldwijd de basis voor natuurbeschermingsverdragen. In 2014 won Theunis Piersma al de Nederlandse Nobelprijs - de Spinozapremie - voor dit onderzoek. Hij staat bekend als een van de grootste voorvechters van behoud van de Waddenzee.

Over de prijs

De ‘Marsh Award for International Ornithology’ is een jaarlijkse prijs voor een individuele wetenschapper wiens internationale onderzoek van invloed is op de Britse vogelkunde, wetenschappers en vrijwilligers, verbonden aan het British Trust for Ornithology. Aan de Marsh Award is een bedrag van 1.000 Engelse pond verbonden.

Theunis Piersma
Laatst gewijzigd:14 april 2020 16:56