Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Groningse studenten in Solar Challenge 2019

13 oktober 2017

In 2019 staat voor het eerst een groep Groningse studenten aan de start van de eerstvolgende editie van de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. Team Delft won gisteren voor de zevende keer de huidige editie van de race met zonneauto’s die 3000 km moeten afleggen door Australië. Een groep studenten van de Hanzehogeschool en Rijksuniversiteit Groningen (Technische natuurkunde) is nu al druk bezig met de voorbereidingen voor de race die slechts eens in de twee jaar plaatsvindt, en wil met deelname een bijdrage leveren aan de innovatieve en duurzame energieontwikkeling in Nederland.

​Solar Racing Groningen is het eerste Nederlandse team dat een samenwerking is tussen bedrijven, Rijksuniversiteit, hogeschool en Mbo-scholen met een breed scala aan opleidingen. ,,In de opstartfase ben je bijvoorbeeld bezig met heel veel aspecten die met de techniek niets te maken hebben. Juridische zaken, marketing, communicatie. We hebben inmiddels een club om ons heen verzameld die op al die gebieden expertise heeft. Allemaal studenten in de stad Groningen.", zegt initiatiefnemer Jeroen Brattinga, 3e-jaars student Elektrotechniek aan de Hanzehogeschool.

Energietransitie

Naast de winst ligt een veel belangrijkere doelstelling: ,,Wij zien dit als onze kans om een steentje bij te dragen aan de energietransitie. Wat dat betreft zitten we hier in Groningen ook goed, met EnTranCe (Energy Transition Centre) en de Energy Academy van de RUG op steenworp afstand. Daarmee gaan we nauw samenwerken.'', aldus Brattinga. Alle partners worden onderdeel van een samenwerkingsplatform, wat uiteindelijk moet resulteren in meer investeerders en internationale bedrijven in Noord-Nederland.

Reis naar Australië

Twee teamleden waren afgereisd naar Australië om de race van 2017 bij te wonen. Dit is het moment om kennis en ervaring op te kunnen doen. Deze informatie is essentieel voor een goede voorbereiding op 2019. De reis is mogelijk gemaakt door Fencx Engineering Movement, Hanzehogeschool en Rijksuniversiteit Groningen. De studenten waren te volgen in de #deweekvan op Instagram.

Solar Racing Groningen is komende tijd aanwezig bij de Noordelijke Klimaattop op 9 november in de Energy Academy en het Groningse Let's Gro festival. Volg de Facebookpagina voor de laatste ontwikkelingen. Voor de komende maanden richt het team zich vooral op het onderzoek naar de meest geschikte technieken voor de auto en het benaderen van mogelijke partners.​

Solar Challenge
Solar Team Groningen