Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

DOT DOME Cinema: Live planetariumshow “Cassini: The Grand Finale” op 8 oktober

04 oktober 2017

Op zondag 8 oktober kun je tijdens het Weekend van de Wetenschap komen genieten onder de sterrenhemel van DOT. In het planetarium vlieg je mee met de ruimtesonde Cassini naar de planeet Saturnus, tot aan het eind van zijn missie in de Grand Finale. Dit is de eerste live planetariumshow in een serie van lezingen en voorstellingen verzorgd door de Rijksuniversiteit Groningen.

DOT is het enige 3D-koepeltheater in Nederland, en één van de slechts 20 van deze theaters in de hele wereld. Films worden geprojecteerd op een hemelbol van 20 meter doorsnede om je heen. Dit creëert een unieke belevenis waarbij je als het ware ín de voorstelling zit.

Op 8 oktober kun je in DOT naar Saturnus reizen en meeleven met de laatste glorieuze momenten van Cassini. Sinds 2004 draaide Cassini rondom Saturnus en maakte schitterende foto's van de planeet met zijn manen en magnifieke ringen. Daarbij deed hij vele belangrijke wetenschappelijke ontdekkingen, zoals ijsfonteinen op de Saturnusmaan Enceladus en zeeën van vloeibaar methaan en ethaan op Titan. Op 15 september 2017 kwam er een spectaculair einde aan de missie. De sonde dook rechtstreeks op Saturnus af, verrichtte in de atmosfeer zijn laatste metingen om vervolgens om 13:55 één te worden met de gasreus.

Tussen 12.00 en 17.00 uur start elk half uur een planetariumshow. Tickets kosten € 1 per persoon (ter plekke bij de kassa verkrijgbaar), de voorstellingen zijn voor jong en oud. Dit evenement is onderdeel van het landelijke Weekend van de Wetenschap en wordt verzorgd door Rijksuniversiteit Groningen (Kapteyn Instituut en CIT) in samenwerking met DOT. Bezoek de website van DOT DOME voor meer informatie.

De Cassini ruimtesonde in een baan rondom zijn gastheer Saturnus. Foto: NASA/JPL-Caltech
Laatst gewijzigd:14 april 2020 16:51