Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Psychologie

Proef de Psychologie! Afdeling Psychologie opent op 7 oktober haar deuren tijdens Weekend van de Wetenschap

22 september 2017
Weekend van de Wetenschap 2017

De afdeling Psychologie van de Rijksuniversiteit Groningen opent tijdens het Weekend van de Wetenschap op 7 oktober as. haar deuren en geeft je de kans om te ervaren waar psychologen aan werken en welk onderzoek zij doen. Bezoekers kunnen de onderzoeksruimtes in de kelder van het psychologiegebouw bekijken, diverse interactieve mini-colleges volgen en meedoen aan verschillende experimenten. Zo kun je in de rijsimulator ervaren wat er gebeurt als je appt tijdens het autorijden, is een escaperoom voor personeelsselectie, kun je deelnemen aan het onderzoek ‘Lekker, vies of lekker vies?’ en je bijvoorbeeld laten verbluffen door optische illusies. Kom 7 oktober naar de Grote Kruisstraat in Groningen en proef de psychologie!

Zelf meedoen!

Tijdens het Weekend van de Wetenschap op 7 oktober kunnen bezoekers op verschillende manieren zelf meedoen aan het onderzoek en zo ervaren hoe divers het vakgebied van de psychologie is. Een greep uit de activiteiten:

• Appen tijdens het autorijden? Ervaar zelf wat er kan gebeuren in de rijsimulator.
  • Lekker, vies of lekker vies? Ontdek je verborgen reacties en doe mee aan het onderzoek.
  • Waarom we in hokjes denken. Doe mee aan de workshop over vooroordelen en discriminatie.
  • Verbluffende optische illusies en tekenen met je ogen!
  • Speel “Wii weten waar Waldo is!” (en andere Wii-mote taken voor twee).
  • Heeft u het geheugen van een olifant of een eendagsvlieg? Leer beter leren met SlimStampen.
  • Serious gaming; een escaperoom voor personeelsselectie.
  • Wat meet dat ding? Bekijk psychologische instrumenten.

Neem plaats in de collegebanken!

In een viertal mini-college's vertellen medewerkers over hun onderzoek. De lezingen duren maximaal 20 minuten en hebben een interactief karakter.

• 12:00     Hoe kijken volwassenen terug op hun kindertijd tijdens WOII. Hoe ervaren kinderen de oorlog en wat kunnen we daar van leren? (Gerrit Breeuwsma)
  • 13:00     Gelooft u dat nou? De mythe van objectieve statistiek doorbroken (Don van Ravenzwaaij/Laura Bringmann)
  • 14:00     Wat zijn de effecten van je donaties? Culturele verandering door ontwikkelingshulp (Nina Hansen)
  • 15:00     Ben jij anders? Ik ben wit en jij bent bruin (Katherine Stroebe)
  • (programma onder voorbehoud)

Speuren door het Heymansgebouw

Op het centrale informatieplein in het Heymansgebouw staan diverse onderzoekers om meer te vertellen over hun onderzoek. Daarnaast is er een opstelling met psychologische (historische) instrumenten. Het informatieplein is ook het startpunt van een speurtocht die kinderen, én hun ouders, langs de verschillende onderzoeksopstellingen en activiteiten leidt.

• Datum: zaterdag 7 oktober
  • Tijd: 10.30-16.00 uur
  • Locatie: Heymansgebouw, Grote Kruisstraat 2/1, 9712 TS Groningen
  • Toegang is gratis