Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Psychologie

Psychische gezondheid inwoners aardbevingsgebied nog verder onder druk

07 juli 2017

Naar aanleiding van de presentatie van het 3e wetenschappelijke rapport Veiligheidsbeleving, gezondheid en toekomstperspectief van Groningers was er afgelopen week veel media-aandacht voor het psychisch letsel en de stress bij de inwoners van het gaswinningsgebied. In diverse media benadrukten GMW-onderzoekers Tom Postmes en Katherine Stroebe het belang van een speciale aanpak voor dit probleem.

„We zien dat de klachten over gezondheid nog steeds toenemen”, zeggen onderzoeksleiders Tom Postmes en Katherine Stroebe van de Rijksuniversiteit Groningen. Ze spreken van een maatschappelijk probleem „dat we iedere meting groter zien worden. Het gaat om de gezondheid van heel veel mensen.” (in Telegraaf)
Richardson: ‘Mensen hebben minder zin in leuke dingen doen. De problematiek is constant bij ze aanwezig. En door de stress krijgen ze fysieke klachten zoals slapeloosheid, moeheid en gebrek aan energie.’ (De Monitor)
'Uit het onderzoek komt naar voren dat eerlijke en betrouwbare communicatie over risico's en gaswinning, transparantie in besluitvorming en onafhankelijkheid van uitvoerders gewenst is. Onze aanbeveling is tevens om sociale netwerken waar mogelijk te versterken en in te zetten bij de aanpak van de veiligheids- en gezondheidsproblematiek,' vindt Stroebe. (RTV Noord)

Selectie media-aandacht:

Laatst gewijzigd:19 maart 2021 10:42