Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Julia Martínez Ariño nieuwe universitair docent Sociology of Religion

20 maart 2017

Dr. Julia Martínez Ariño is per 1 maart 2017 benoemd als universitair docent Sociology of Religion aan de Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap van de Rijksuniversiteit Groningen. De Spaanse sociologe vervulde hiervoor een research fellowship aan het Max Planck Institute for the Study of Religious and Ethnic Diversity in Göttingen.

Onderwijs en onderzoek

Dr Julia Martinez Arino

In Groningen zal Martínez-Ariño onderwijs verzorgen op het gebied van godsdienstsociologie alsmede sociaal-wetenschappelijke onderzoeksmethoden. Haar onderzoek concentreert zich op het beleid en bestuur rond religieuze diversiteit in Europese post-immigratie samenlevingen. Momenteel doet zij onderzoek naar de wijze waarop door politiek, instituties en organisaties in steden ‘onderhandeld’ wordt over publieke uitingen van religiositeit in de stedelijke ruimte. Voor haar PhD maakte zij een sociologische analyse van de Joodse gemeenschappen in de stad Barcelona. Julia zal deel gaan uitmaken van de vakgroep Vergelijkende Religiewetenschap. Onderdeel van haar functie is ook het coördineren van de cursussen op het gebied van onderzoeksmethoden van de vakgroep, zowel op Bachelor- als Masterniveau.

Ambitie

Julia Martínez-Ariño: “Mijn besluit om te solliciteren naar deze functie aan de RUG werd gemotiveerd door mijn ambitie om mijn wetenschappelijke carrière voort te zetten. Mijn belangrijkste doel voor de komende jaren is het opzetten van mijn eigen onderzoeksagenda als onafhankelijke wetenschapper en tegelijkertijd bij te dragen aan de onderzoeksplannen van de vakgroep. De vakgroep Vergelijkende Religiewetenschap is een interdisciplinair departement waar ik vanuit verschillende disciplinaire perspectieven inzichten hoop te verwerven voor mijn onderzoek. Hiervoor hoop ik ook externe financiering te krijgen om het onderzoek dat ik de afgelopen jaren heb gedaan, uit te breiden. Mijn toekomstdoel is hoogleraar worden.”

Curriculum Vitae

Julia verwierf in 2012 haar PhD in Sociologie aan de Universitat Autònoma de Barcelona (Spanje), waarvoor ze de hedendaagse Joodse gemeenschappen in Spanje bestudeerde. Tussen september 2014 en februari 2017 was zij research fellow aan het Max Planck Institute for the Study of Religious and Ethnic Diversity (Göttingen), waar ze in 2013 ook al post-doctoral fellow was. Dit instituut is de meest prestigieuze onderzoeksinstelling van Duitsland, gefinancierd door de Duitse staat.

In 2014 was ze post-doctoral fellow van het ‘Religion and Diversity Project’ aan de Universiteit van Montreal (Chaire Religion, culture et société). Ze is medeoprichter van het ‘Religion and Public Institutions Research Network’ en co-hoofdredacteur van ‘New Diversities’, een online tijdschrift dat gepubliceerd wordt door het Max Planck Institute for the Study of Religious and Ethnic Diversity. Julia deed onderzoek in Spanje, Canada, Duitsland en Frankrijk.

Momenteel zit ze met haar collega’s uit Göttingen in de afrondingsfase van een vergelijkend onderzoeksproject naar de wijze waarop Franse en Duitse steden diversiteitsstructuren vormgeven, gefinancierd door het Max Planck Instituut. Binnen dit project heeft zij haar eigen onderzoeksinteresse ontwikkeld voor de manier waarop Franse steden beleids- en bestuursmatig omgaan met religieuze diversiteit.

Sterke internationale oriëntatie

Wat vindt Julia van haar nieuwe werkomgeving? “De RUG is een erg dynamische universiteit met een zeer sterke internationale oriëntatie. Dat was een van de redenen die me hielpen om voor Groningen te kiezen. De universiteit en faculteit werken samen met universiteiten in Europa en daarbuiten. Dat maakt samenwerking met collega’s in andere landen mogelijk en faciliteert de academische uitwisseling. De BA en MA programma’s van de faculteit worden heringericht en ik ben dankbaar dat ik van dat proces deel mag uitmaken. Bovendien maakt het feit dat dit een multidisciplinaire faculteit is, werken hier niet alleen extra uitdagend maar ook extra aantrekkelijk,” vertelt ze.

Laatst gewijzigd:12 juni 2023 20:19