Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Commissie-Ottow: toetsingsproces DNB en AFM moet transparanter

14 december 2016

De toetsingsprocedure naar geschiktheid en betrouwbaarheid van bestuurders en commissarissen in de financiële sector moet transparanter uitgevoerd worden. Dat is een van de belangrijkste conclusies uit het rapport van een onafhankelijke, externe commissie die werd gevormd door voorzitter prof.dr. Annetje Ottow (Universiteit Utrecht), prof.dr. Janka Stoker (hoogleraar Leiderschap en Organisatieverandering aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de RUG) en drs. Jan Hommen (voormalig CEO ING Group).

De Commissie-Ottow, met rechts FEB's Janka Stoker.

De commissie-Ottow heeft op 30 november haar evaluatierapport aan DNB en de AFM overgedragen. Op 13 december heeft minister Dijsselbloem het rapport en de gezamenlijke reactie van de toezichthouders doorgezonden naar de Tweede Kamer.

De commissie was door DNB en de AFM gevraagd te onderzoeken of de huidige opzet en de daaruit voortvloeiende werkwijze van DNB en de AFM ten aanzien van de geschiktheids- en betrouwbaarheidstoetsingen van bestuurders en commissarissen in de financiële sector voorziet in een adequate uitvoering van de wettelijk opgelegde taken.

Deze procesevaluatie, die zich zowel richt op het proces van aanvangstoetsingen als van hertoetsingen, heeft plaatsgevonden tussen mei en december 2016.

URL FEB
AACSB EQUIS logos