Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Nieuw onderzoekscentrum voor Zuidoost-Azië en ASEAN in Groningen

02 november 2016
Prof. Poppema en Prof. Karnawati tekenden de intentieverklaring in bijzijn van Prof. Ron Holzhacker, directeur van het nieuwe onderzoekscentrum

De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en de universiteit van Gadjah Mada (UGM) in Indonesië kondigden op 1 november een nieuwe wetenschappelijke samenwerking aan. De voorzitter van het College van Bestuur van de RUG, prof. dr. Sibrand Poppema, en rector prof. Dwikorita Karnawati van de UGM hebben in Yogyakarta de oprichting van het Groningen Research Centre for Southeast Asia and ASEAN (SEA ASEAN) bekendgemaakt.

Samenwerking tussen Europa en Zuidoost-Azië

Met de lancering van het SEA ASEAN-centrum wordt een nieuwe impuls gegeven aan de al 40 jaar bestaande samenwerking tussen de RUG en UGM. Het onderzoekscentrum markeert een nieuw hoofdstuk in de wetenschappelijke en culturele uitwisseling tussen deze toonaangevende universiteiten. Aan de vooravond van het 50-jarig bestaan van ASEAN en de al even lang bestaande betrekkingen tussen de EU en ASEAN wil het onderzoekscentrum de samenwerking tussen de kennisinstituten en de bevolking van Europa en Zuidoost-Azië bevorderen.

Hoogwaardig onderzoek

Het doel van het SEA ASEAN-centrum is het stimuleren van interdisciplinair onderzoek naar Zuidoost-Azië en ASEAN. Het onderzoekscentrum bouwt voort op het succesvolle raamwerk van interfacultaire samenwerking binnen Globalisation Studies Groningen (GSG) en opereert zij aan zij met haar zusterorganisatie het Centre for East Asian Studies Groningen (CEASG). Het centrum wil hoogwaardig wetenschappelijk onderzoek verbinden aan relevantie voor beleid en maatschappelijke impact. Binnen het SEA ASEAN-centrum wordt bijzondere aandacht geschonken aan ontwikkelingslanden met een middeninkomen en een democratische traditie zoals Indonesië, Maleisië, de Filipijnen en Thailand, en voor economische en politieke transitielanden, in het bijzonder Vietnam en Myanmar.

Wetenschappelijke en maatschappelijke impact

De focus van deze samenwerking ligt op wetenschappelijke en maatschappelijke impact, waarin multi-level governance en de interactie tussen burgers en instellingen worden benadrukt. Op de sociaalwetenschappelijke agenda staan overheidsbeleid en -beheer, regionale integratie, economie en inclusieve groei, planning en het milieu, energie en duurzame samenleving, recht en mensenrechten, kunst en religie, en humanitaire actie en rampenparaatheid. Op de wetenschaps- en technologieagenda staan scheikunde en milieutechnologie, en gezondheid en geneeskunde.

Prof. Poppema, Prof. Holzhacker, Dr. Wendy Tan, Dr. Dafri Agussalim, Dr. Nanang Pamuji Mugasejati, Mr. Yoga Permana

Najaarsconferentie 2017

De voorbereidingen voor de najaarsconferentie 2017 zijn al in volle gang. Deze conferentie vindt plaats op de universiteit van Gadjah Mada in Yogyakarta, en wordt georganiseerd in samenwerking met onze strategische partners in de regio, waaronder de universiteiten van Malaya, Thammasat en Diliman (Filipijnen). Het thema van de conferentie is nieuwe ideeën over governance in Zuidoost-Azië en ASEAN, waarbij de focus ligt op maatschappelijke impact, sociale inclusie, weerbaarheid en de duurzame samenleving in de 21e eeuw.

Gezamenlijke organisatie

Het onderzoekscentrum voor SEA ASEAN en het ASEAN Centre van de UGM organiseren de conferentie samen. Het ASEAN Centre is gevestigd in de faculteit sociale en politieke wetenschappen (FISOPOL) van de UGM, dat geleid wordt door decaan dr. Erwan Purwanto. Het SEA ASEAN-centrum is een interfacultair samenwerkingsverband onder auspiciën van Globalisation Studies Groningen. GSG is gevestigd in de Faculteit der Letteren en staat onder leiding van decaan prof. Gerry Wakker. De organisatie van de conferentie wordt geleid door de directeur van UGM ASEAN, dr. Dafri Agussalim, en door de leiding van het SEA ASEAN-centrum bestaande uit de directeur prof. Ronald Holzhacker, associate director dr. ir. Wendy Tan, chief international officer Tim Zwaagstra en research fellow en speciale gezant Prayoga Permana.

Prof. Poppema en Prof. Karnawati tekenen de intentieverklaring namens de twee universiteiten

“Wij zijn blij met de hartelijke ontvangst door rector prof. Karnawati. Als topuniversiteit zijn wij zeer vereerd dat wij onze samenwerking met de universiteit van Gadjah Mada kunnen voortzetten. Deze wetenschappelijke uitwisseling is alleen mogelijk dankzij persoonlijke betrokkenheid en voortdurende steun van de instelling. Het onderzoekscentrum SEA ASEAN luidt een nieuw tijdperk van wetenschappelijke excellentie in en van culturele uitwisseling tussen Indonesië en Nederland als onderdeel van de internationaliseringsstrategie van onze universiteit.” - voorzitter van het College van Bestuur van de Rijksuniversiteit Groningen, prof. Sibrand Poppema.

Tweet dit
Laatst gewijzigd:14 april 2020 11:04