Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Geodienst en ESRIG genomineerd voor Nederlandse Dataprijs 2016

26 september 2016
Global Power Network

De Geodienst en ESRIG (beiden onderdeel van de RUG) zijn samen genomineerd voor de Nederlandse Dataprijs 2016. De dataset die de Geodienst en ESRIG straks als open data beschikbaar gaan maken is heel bijzonder. Het betreft het energienetwerk (World Energy Grid) van de hele wereld! Nu is dit nog een exclusieve en prijzige dataset die alleen toegankelijk is voor een kleine groep (meestal grote bedrijven). Dat is straks anders.

Prijsuitreiking
De Nederlandse Dataprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een onderzoeker of onderzoeksgroep die extra bijdraagt aan de wetenschap door onderzoeksdata beschikbaar te maken voor aanvullend of nieuw onderzoek. De bekendmaking vindt plaats op woensdagmiddag 9 november bij NWO in Den Haag.

De Rijksuniversiteit Groningen heeft een sterke focus als het om energie gaat en deze nominatie bevestigt dit. Voor complexe berekeningen om de energietransitie vorm te geven, is dit netwerk een must have. Maar ook humanitaire organisaties zijn hierin geïnteresseerd aangezien dit netwerk een goede afspiegeling van de staat van ontwikkeling weergeeft.

De Geodienst van de RUG stimuleert en ondersteunt het gebruik van ruimtelijke data, analyse- en visualisatietechnieken binnen en buiten de RUG.
ESRIG (Energy and Sustainability Research Institute Groningen) is eveneens onderdeel van de RUG en heeft als missie een bijdrage te leveren aan de wereld energievoorraad in de komende eeuw voor meer mensen en op een meer duurzame wijze.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Govert Schoof (g.schoof rug.nl) van de Geodienst of Chris Davis (c.b.davies rug.nl) van ESRIG.

Laatst gewijzigd:05 maart 2021 14:19