Onderzoek Medical Microbiology
University Medical Center Groningen

Promotie Mw. M.C.A. Wouters: The immune environment in ovarian cancer

Titel: The immune environment in ovarian cancer
09 maart 2016

Promotie: mw. M.C.A. Wouters, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: The immune environment in ovarian cancer

Promotors: Prof.dr. H.W. Nijman, Prof.dr. C.A.H.H. Daemen, Prof.dr. C.J.M. Melief

Faculteit: Medische Wetenschappen / UMCG

Samenvatting:

Immuunreactie tegen eierstokkanker in kaart gebracht

Bij de behandeling van verschillende soorten kanker is de afgelopen jaren vooruitgang geboekt dankzij de toepassing van immunotherapie. UMCG-onderzoeker Maartje Wouters draagt in haar proefschrift verschillende aanwijzingen aan die een succesvolle inzet van immunotherapie bij eierstokkanker dichterbij zouden kunnen brengen.

Eierstokkanker wordt in Nederland jaarlijks bij circa 1000 vrouwen vastgesteld. Omdat vroege symptomen veelal ontbreken, wordt de ziekte vaak pas in een laat stadium ontdekt. De behandeling, bestaande uit chemotherapie en chirurgie, slaat in de meeste gevallen aan, maar voorkomt niet dat een groot deel van de patiënten binnen vijf jaar na de diagnose overlijdt. Wouters richt zich in haar proefschrift op het in kaart brengen van de immuunreactie tegen eierstokkanker, op basis waarvan nieuwe strategieën voor immunotherapie ontwikkeld zouden kunnen worden.

Wouters stelde vast dat de samenstelling van immuuncellen in de tumor de prognose voor de patiënt beïnvloedt: de aanwezigheid van bepaalde cellen voorspelt een betere prognose, terwijl de aanwezigheid van een bepaald type andere cellen juist samenhangt met een slechtere uitkomst. Bij de behandeling van eierstokkanker zijn volgens Wouters daarom combinatiestrategieën nodig die de immuunrespons van het ene type cellen versterken en tegelijk de immuunonderdrukkende effecten van het andere type verminderen. Wouters vond tevens dat het eiwit PD-L1 een goede indicator is voor immuunrespons tegen de tumor en een gunstige prognose. De aanwezigheid van dit eiwit zou daarom volgens haar een criterium kunnen zijn om patiënten in aanmerking te laten komen voor immunotherapie.

Maartje Wouters (1986) studeerde biomedische wetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Het onderzoek voor haar promotie vond plaats in het kader van het onderzoeksprogramma Targeted Gynaecologic Oncology van onderzoeksinstituut CRCG. Het werd gefinancierd door het UMCG. Wouters heeft een postdoctorale onderzoeksplaats bij het British Colombia Cancer Agency in Canada.

Laatst gewijzigd:17 november 2016 13:32