Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsActueelNieuwsberichten

Nieuw boek: Hoe creëer je waarde met Big Data?

Overhandiging aan Rinnooy Kan, Garretsen en Leeflang op 11 februari 2016
04 februari 2016
Creating Value with Big Data Analytics

Big Data. V eel organisaties worstelen met de explosieve groei en diversiteit van data, of vrezen de boot te missen. Het nieuwe boek van Peter Verhoef, hoogleraar Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen, Edwin Kooge en Natasha Walk, managing partners van MetrixLab Big Data Analytics, speelt in op een steeds dringender behoefte om de belofte van Big Data in te lossen.

Op donderdag 11 februari 2016 presenteren de auteurs hun boek ‘Creating Value with Big Data Analytics: Making Smart Marketing Decisions’ (Routledge, 2016) in Amsterdam officieel aan professoren Alexander Rinnooy Kan (Universiteit van Amsterdam), Peter Leeflang en Harry Garretsen (Rijksuniversiteit Groningen).

Geen revolutie

Big Data belooft diepgaand inzicht in marktontwikkelingen, merkprestaties en klantgedrag als basis voor het creëren van substantiële waarde voor zowel het bedrijf als haar klanten. Veel organisaties worstelen ermee, maar Verhoef, Kooge en Walk schetsen in hun boek een praktische aanpak voor waardecreatie met Big Data Analyse, op basis van een solide theoretische onderbouwing. Zij stellen dat er geen sprake is van een revolutie, maar van een evolutie van data analyse sinds begin jaren ‘90.

Model voor waardecreatie

Met hun Big Data Value Creation Model maken Verhoef, Kooge en Walk simpel wat complex is. Centraal staan hierbij de twee richtingen van waardecreatie (voor de klant en voor het bedrijf) en de rol die ‘analytics’ en de sterk groeiende hoeveelheid gestructureerde en ongestructureerde data hierbij spelen. Zowel data vanuit interne als vanuit externe bronnen.

Binnen de twee richtingen van waardecreatie wordt onderscheid gemaakt naar drie niveaus: de markt, het merk en de klant. Voor elk van de zes aandachtsgebieden die zo zijn gedefinieerd, hanteren de auteurs een praktisch goed uitvoerbare aanpak voor het gebruiken en analyseren van Big Data. Het model benoemt alle succesfactoren om Big Data Analyse optimaal voor een organisatie te laten werken.

Verhoef
Verhoef
Over de auteurs

Peter Verhoef is hoogleraar Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen. Sinds de start van zijn academische carrière in 1996 heeft hij zich gespecialiseerd in onder meer customer management en customer loyalty, waarover hij veelvuldig gepubliceerd heeft in toonaangevende marketing journals. Naast hoogleraar en voorzitter van vakgroep Marketing, is hij oprichter van het Customer Insights Center van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde en bekleedt hij een aantal bestuurlijke functies. Zo is hij voorzitter van de adviescommissie Vertrouwensmonitor van de Nederlandse Vereniging van Banken.

Edwin Kooge en Natasha Walk werken al sinds 1993 samen in data-analyse. Door de jaren hebben zij zich ontwikkeld tot adviseurs en ondernemers bij het inzetten van data analyse voor commerciële vraagstukken voor gerenommeerde Nederlandse en internationale organisaties.Momenteel zijn ze managing partners van MetrixLab Big Data Analytics, onderdeel van het wereldwijde Macromill Inc.

Noot voor de pers
  • Voor meer informatie: Prof.dr. Peter Verhoef
  • Vertegenwoordigers van de pers die aanwezig willen zijn op 11 februari bij de overhandiging om 16u in Amsterdam, kunnen een uitnodiging aanvragen bij professor Verhoef.
Laatst gewijzigd:04 februari 2016 16:59

Meer nieuws