Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Geneticus Cisca Wijmenga ontvangt Spinozapremie

14 september 2015
Spinozauitreiking 2015: Cisca Wijmenga. Foto: NWO/Sascha Schalkwijk

NWO-voorzitter Jos Engelen en staatssecretaris Sander Dekker van OCW reikten vanmiddag in Den Haag de NWO-Spinozapremies uit aan vier in Nederland werkzame topwetenschappers, onder wie Cisca Wijmenga, hoogleraar Humane genetica aan de Rijksuniversiteit Groningen en het Universitair Medisch Centrum Groningen.

De NWO-Spinozapremie is de hoogste onderscheiding in de Nederlandse wetenschap. De premie is een bedrag van 2,5 miljoen euro, naar eigen inzicht te besteden aan wetenschap. De premie wordt gesymboliseerd door een bronzen beeldje van de Nederlandse filosoof Baruch Spinoza (1632-1677).

Vier laureaten

NWO maakte de namen van de NWO-Spinozalaureaten van 2015 in juni al bekend. De laureaten van 2015 zijn organisch chemicus René Janssen, religiewetenschapper Birgit Meyer, statisticus Aad van der Vaart en humaan geneticus Wijmenga. Naar internationale maatstaven behoren zij tot de absolute top van de wetenschap. Tijdens de uitreiking vertellen de laureaten meer over hun onderzoek en welke plannen zij hebben met de Spinozapremie.

Verborgen geheimen

Wijmenga gaat op zoek naar de ‘verborgen geheimen’ van ons DNA. ‘Het wordt steeds duidelijker dat in ieders DNA een aantal genen lijkt te ontbreken. Ik ben geïnteresseerd in gevallen waarbij het uitschakelen van een gen leidt tot méér gezondheid. Daarnaast ga ik een deel van het geld gebruiken om mijn onderzoek naar coeliakie voort te zetten. Ik ga me richten op regelsystemen in de cellen die een rol spelen bij deze darmziekte, zoals afweercellen en darmcellen.’

Meer informatie

Persbericht: Spinozawinnaar: ‘Onderzoek glutenintolerantie kwestie van lange adem’