Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Geldschepping: de mythes, de feiten en de alternatieven | Symposium 29 mei

30 april 2015
Sprekers: De Bruin, Merkies, Timmermans, Bezemer, Brosens, Van der Linden, Koolmees

Geldschepping, hoe werkt dat nu echt? Wat moeten we daar van vinden en wat zijn eventuele alternatieven? Maar ook: welke veronderstellingen, normen en waarden liggen ten grondslag aan het debat over geldschepping? Deze vragen komen aan de orde op een symposium van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) in samenwerking met ING op 29 mei 2015 bij De Balie in Amsterdam.

Sprekers en debatdeelnemers zijn Boudewijn de Bruin, financieel ethicus aan de RUG, Koos Timmermans, vice-voorzitter van ING Bank, Dirk Bezemer , econoom bij de RUG, Teunis Brosens, econoom bij ING Bank, Martijn Jeroen van der Linden, bestuurder van Stichting Ons Geld, Aerdt Houben, divisiedirecteur Financiële Markten, DNB en Tweede Kamerleden en woordvoerders financiën Wouter Koolmees (D66) en Arnold Merkies (SP). Yoeri Albrecht, directeur van De Balie is dagvoorzitter.

Economie en ethiek

“De discussie die we over geldschepping willen voeren zal niet puur academisch zijn”, zegt De Bruin, “Maar wel diepgaander dan wat her en der over dit onderwerp is geroepen. De focus ligt wel op de inhoud en wat minder op de emotie.” Op het symposium komt niet alleen de droge economie aan bod, maar ook de ethische dilemma’s, waardes en veronderstellingen daarachter. De Bruin: “Vragen zoals: gaat dit debat ten diepste niet over vertrouwen in markt versus overheid, of in ‘links’ versus ‘rechts’?”

Inzichtelijk

Tegen de achtergrond van de financiële crisis wordt de politiek door een groeiende groep criticasters opgeroepen om verantwoordelijkheden van private banken over te hevelen naar de overheid. “Duidelijk is dat het om een belangrijk maatschappelijk vraagstuk gaat, maar ook om complexe materie, vervolgt De Bruin. “De middag is er daarom op gericht deze materie inzichtelijk te maken en aan politici te vragen waar zij staan in het debat.”

·         Professor Boudewijn de Bruin

URL FEB