Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Studenten prikkelen museumbezoeker

27 november 2014

Vrijdag 28 november vindt op Landgoed Borg Verhildersum in Leens de eerste Museum Technology Meeting plaats. Studenten van Noorderpoort Kunst & Multimedia in Groningen hebben hiervoor, samen met studenten van de Rijksuniversiteit Groningen (afdeling Kunsten, Cultuur en Media) concepten ontwikkeld om, met behulp van technologie, het museum op een andere manier te kunnen beleven. Met behulp van de nieuwste ‘event technology’ apparatuur zijn vijf concepten ontwikkeld die de museabezoeker moet beroeren en onbekende perspectieven moet tonen.

Werken met de nieuwste technologie

Studenten van de opleidingen Gamedeveloper en Grafische vormgeving van Noorderpoort Kunst & Multimedia en studenten van de Rijksuniversiteit Groningen vormen binnen dit project gezamenlijke teams. Deze teams hebben concepten ontwikkeld om de beleving van het museum voor een bredere bevolkingsgroep interessant te maken. De hardware die hiervoor wordt gebruikt, is state-of-the-art en soms zelfs nog niet eens op de markt. Denk aan het iBeacon smartphonesysteem, de Oculus Rift 3D-bril, de Double Robotics Virtual Presence Device, de nieuwste generatie 3D-printers en 360-gradencamera’s. In samenwerking met BANO Event Technology hebben de studenten de afgelopen maanden gebruik kunnen maken van een van deze technologieën om hun concepten te ontwikkelen.

‘Belevend leren’ in het museum

Tijdens de bijeenkomst in Verhildersum krijgen zo’n 60 museumdirecteuren en conservatoren de kans om de ontwikkelde concepten zelf te ervaren en, waar mogelijk, de hardware en applicaties uit te proberen. Het doel is het museum te veranderen in een beleving voor de zintuigen. André Hertgers, docent bij Noorderpoort Kunst & Multimedia, omschrijft het als volgt: ‘Een groot deel van de bevolking komt nooit in een museum omdat ze niet op de traditionele manier de informatie tot zich kunnen nemen. Zij leren door te doen, te voelen en te beleven. Dat noem ik ‘sensorisch leren’. Zestig procent van mijn mbo-studenten leert op deze manier. Tijdens dit project hebben de studenten innovatieve producten ontwikkeld waarmee mensen met deze leerstijl beter in staat zijn de informatie in een museum op te nemen.’ Ronald Hünneman, docent en onderzoeker bij afdeling Kunsten, Cultuur en Media van de RUG, gaat hier tijdens de bijeenkomst dieper op in met zijn plenaire introductie over het belang van een lichamelijke en zintuiglijke beleving.

Inzicht in nieuwe media voor musea

Door een gebrek aan geld en inzicht lopen veel musea achter in het doorvoeren van technische innovatie. Dit terwijl juist deze technologie het mogelijk maakt om een nieuwe doelgroepen het museum in te krijgen. De Museum Technology Meeting, een samenwerking van Noorderpoort, RUG, BANO en Verhildersum, is dan ook bedoeld om te leren hoe het doorvoeren van technische innovatie op een goedkope, maar vooruitstrevende manier kan.

Laatst gewijzigd:12 maart 2020 21:50