Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Interlandse Wetenschapswinkeldagen in Groningen

Twee RUG-wetenschapswinkels genomineerd voor interlandse prijs
04 november 2014

Om het jaar worden de Interlandse Wetenschapswinkeldagen georganiseerd door een Wetenschapswinkel in Nederland of Vlaanderen. Dit jaar worden de dagen in Groningen georganiseerd, op 6 en 7 november 2014. Deze inspiratiedagen bestaan uit verschillende lezingen en workshops, maar ook uit de uitreiking van de Wetenschapswinkelprijs voor het beste project.

Twee projecten van de Rijksuniversiteit Groningen/UMCG zijn genomineerd voor de interlandse (Nederlands-Belgische) Wetenschapswinkel prijs. De wetenschapswinkel Geneeskunde en Volksgezondheid maakt kans met het onderzoek “Mantelzorgers, mindfulness en kwaliteit van leven” en de wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie met de “Jeugdherinneringen van de Groningse Illustrator Cornelis Jetses (1873-1955)”. De prijs wordt 7 november uitgereikt.

Wetenschap: daar heb je wat aan!

Naast de Groningse projecten zijn er projecten uit Brussel over dakloze vrouwen in de nachtopvang (Vrije Universiteit Brussel) en een ontwerp voor een natuurhuis (Universiteit Twente) genomineerd. De prijs wordt uitgereikt tijdens de Interlandse Wetenschapswinkeldag op 7 november in Groningen. Tijdens dit event, bedoeld voor iedereen met interesse op het raakvlak van wetenschap en maatschappij, valt er ook te genieten van PEP-talks, filmpjes, posterpresentaties, lezingen, interviews en discussie.

Groningse genomineerden: Jetses en Mindfulness

Het eerste genomineerde project gaat over Cornelis Jetses, illustrator van onder andere het leesplankje en Ot en Sien. Hij groeide op in een arbeidersgezin in Groningen. De Cornelis Jetses Stichting ontdekte onlangs een schriftje met Jetses’ jeugdherinneringen. Via de wetenschapswinkel kon geschiedenisstudent Bob Verschoor een onderzoek naar deze jeugdherinneringen doen. Het leidde tot een rijk geïllustreerd boek met de herinneringen in historische context en een tentoonstelling in het Noordelijk Scheepvaartmuseum.

Het tweede project zoomt in op mantelzorgers. Mantelzorgers raken gemakkelijk overbelast, dat is uiteraard een onwenselijke situatie. Namens de wetenschapswinkel onderzocht sociologiestudent Sanny Kappen hoe mantelzorgers actief en gezond kunnen blijven. Kappen bekeek daarvoor de resultaten van een mindfulness-training voor mantelzorgers in de gemeenten Groningen en Assen. Hieruit bleek dat deze training de mantelzorgers leerde grip op hun leven te houden, wat hen rustiger en energieker maakte.

Neem voor meer informatie contact op met Karen de Bot, k.d.j.m.de.bot rug.nl

Laatst gewijzigd:16 augustus 2021 13:46