Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Rijksuniversiteit Groningen heeft beste religieopleidingen van Nederland

Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap behoudt keurmerk Topopleiding Keuzegids Universiteiten
30 oktober 2014

Volgens de Keuzegids Universiteiten 2015 biedt de faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap van de Rijksuniversiteit Groningen wederom de beste opleidingen op het gebied van religie in Nederland. De Groningse bacheloropleidingen theologie en religiewetenschappen zijn beiden als excellent beoordeeld en mogen het predicaat ‘Topopleiding’ blijven gebruiken.

Net als vorig jaar eindigde theologie aan de RUG bovenaan de ranglijst van theologieopleidingen, op de voet gevolgd door de Theologische Universiteit Apeldoorn. De Elsevier Gids was in september ook al tot hetzelfde oordeel gekomen. Na Groningen en Apeldoorn volgen de andere theologieopleidingen op grote afstand. Ook religiewetenschappen in Groningen is de beste opleiding in haar soort. Bij de Elsevier Gids moest Groningen de Radboud Universiteit Nijmegen nog net voor zich dulden, bij de Keuzegids Universiteiten eindigt Groningen net voor Nijmegen. Ook hier staan beide opleidingen op ruime afstand van de overige opleidingen religiewetenschappen.

Theologie

‘Het niveau van de stof is in Groningen erg hoog, het onderwijs uitzonderlijk stimulerend en het programma samenhangend. Hetzelfde uitzonderlijke enthousiasme zien we terug voor de docenten, die voor deskundigheid, didactische kwaliteiten en begeleiding een dikke pluim krijgen. Ook op het vaardighedenonderwijs valt niets aan te merken en omdat de studielast goed verdeeld is, is onvertraagd afstuderen geen probleem’, aldus de Keuzegids.

Dit jaar biedt de keuzegids uitgebreid aandacht aan het arbeidsmarktperspectief van opleidingen. Ook hier is het beeld voor theologie gunstig: ‘Bij theologie is sprake van een krimpend aantal banen, maar zorgt een golf pensioneringen toch dat afgestudeerden de komende jaren goede kansen hebben’.

Religiewetenschappen

‘Net als bij theologie staat Groningen ook met religiewetenschappen bovenaan. Zowel inhoudelijk als organisatorisch zit de studie goed in elkaar – de toetsen sluiten bijvoorbeeld goed aan op de stof en de werkplekken en onderwijsruimtes (faciliteiten) zijn naar wens’, zo meldt de keuzegids. Groningen maakt vooral het verschil op het gebied van het aanleren van professionele vaardigheden en wetenschappelijke vorming.

Topopleiding

De Keuzegids kent het predicaat Topopleiding toe aan opleidingen die in de beoordeling een totaalscore van 76 punten of meer halen. In het hele land genieten 66 opleidingen deze eer. Theologie scoorde 88 punten en was daarmee de best scorende RUG-opleiding. Religiewetenschappen behaalde 76 punten. De beoordelingen in de gids worden opgesteld aan de hand van studentenoordelen, slagingspercentages en visitatierapporten.

De Keuzegids Universiteiten wordt jaarlijks uitgegeven door het Centrum Hoger Onderwijs Informatie (CHOI) en is bedoeld voor scholieren en decanen die zich willen oriënteren op vervolgstudies. Voor de masteropleidingen in hbo en wo bestaat een aparte Keuzegids Masters. Deze verschijnt begin februari 2015.

Laatst gewijzigd:02 oktober 2018 14:49