Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Keuzegids herzien: nu zes topopleidingen en tien eerste plaatsen

05 november 2014

Zes bacheloropleidingen aan de Rijksuniversiteit Groningen krijgen dit jaar van de Keuzegids Universiteiten het kwaliteitszegel 'Topopleiding'. Tien Groningse opleidingen worden beoordeeld als de beste in hun categorie. In de lijst van Beste Universiteiten staat de Rijksuniversiteit Groningen in de categorie Brede Klassieke Universiteiten op de tweede plaats. Dat blijkt uit de aangepaste studieranglijsten die de redactie van de Keuzegids vandaag publiceerde. In de eerste versie van de Keuzegids werden vier RUG-opleidingen beoordeeld als Topleiding en behaalden acht bachelors de eerste plaats. De RUG stond op de derde plaats in de categorie Brede Klassieke Universiteiten.

Topopleidingen

De Keuzegids kent het predicaat Topopleiding toe aan opleidingen die in de beoordeling een totaalscore van 76 punten of meer halen. De zes bacheloropleidingen van de Rijksuniversiteit Groningen die volgens deze normen tot de top van het Nederlandse wetenschappelijke onderwijs horen, zijn Archeologie (78 punten), Religiewetenschappen (76 punten), Technische natuurkunde (76 punten), Theologie (88 punten) en Wijsbegeerte (76 punten) en Wiskunde (86 punten).

Tien Groningse studies beste in categorie

Een studie kan ook de beste in zijn categorie van soortgelijke opleidingen in Nederland zijn, zonder het predikaat topopleiding te krijgen. De tien Groningse studies die de beste in hun categorie zijn zijn: Archeologie, Bedrijfskunde (bij voltijdsuniversiteiten), Bewegingswetenschappen, English Language and Culture, Farmacie, Kunstgeschiedenis, Religiewetenschappen, Spatial Planning and Design, Theologie en Wiskunde.

De Keuzegids Universiteiten wordt jaarlijks uitgegeven door het Centrum Hoger Onderwijs Informatie (CHOI) en is bedoeld voor scholieren en decanen die zich willen oriënteren op vervolgstudies. De beoordelingen in de gids worden opgesteld aan de hand van studentenoordelen, gegevens van Studiekeuze123 en visitatierapporten. Voor de masteropleidingen bestaat een aparte Keuzegids Masters. Deze verschijnt in februari.

Laatst gewijzigd:19 maart 2020 12:57