Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Antropoloog Frank Heidemann eerste Gerardus van der Leeuw Fellow faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap

02 september 2014

Prof. dr. Frank Heidemann werkt tijdelijk aan de faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap van de RUG als de eerste Gerardus van der Leeuw Fellow. Professor Heidemann is een vooraanstaand antropoloog en expert op het gebied van de Indiase samenleving. Hij is verbonden aan de faculteit tot eind september 2014. Tijdens zijn verblijf zal hij bijdragen aan het onderwijs van de faculteit, onder meer door het geven van een masterclass aan studenten. Hij zal ook een lezing geven over de antropologische benadering van het begrip ‘sfeer’.

Prof. Frank Heidemann

Hij was in eerste instantie van plan om tijdens zijn verblijf in Groningen oude aantekeningen uit te werken tot artikelen, maar hij heeft besloten de gelegenheid aan te grijpen om iets nieuws te gaan doen. ‘Ik vind het interessant om te lezen en schrijven over ‘sfeer’ in de breedste zin van het woord, want naar mijn idee is dit een kernpunt in recente academische studies. De antropologie van het lichaam, van emoties, van prestaties, van sociale esthetiek, van materiële cultuur… al deze zaken hebben impact op sfeer. Ik ben vereerd dat ik ben gevraagd een lezing te geven op 22 september over dit onderwerp. Ik kijk er ook naar uit les te geven, inclusief een masterclass.'

Religiewetenschap biedt veel uitgangspunten voor zijn werk over sfeer. ‘Veel religiewetenschappers houden zich bezig met esthetiek in religie en rituelen, waaronder collega’s hier in Groningen. Bovendien is Groningen een uitstekende universiteit met een inspirerende academische omgeving', aldus Heidemann. ‘Ik was in 2008 uitgenodigd voor een lezing op de faculteit. Daar heb ik toen verschillende onderzoekers ontmoet met wie ik diverse interesses deelde. Vooral mijn samenwerking met Peter Berger heeft me bewogen naar Groningen te komen. Ik heb Peter ontmoet in München toen hij daar was voor een conferentie en lezingen gaf. Wij waren allebei redacteur van de uitgave “The Modern Anthropology of India”.’

Frank Heidemann

Frank Heidemann is hoogleraar Antropologie aan de Ludwig Maximilians Universität München in Duitsland. Hij is een vooraanstaand onderzoeker op het gebied van de visuele antropologie, sociale esthetiek, antropologie van de zintuigelijke waarneming, postkoloniale studies, politieke antropologie en antropologische theorie. Hij is associate fellow Religion, Culture and Society of Indian “Tribal” (Adivasi) Communities en associate fellow History and Theory of the Anthropology of India.

Gerardus van der Leeuw Fellowship

De faculteit heeft de Gerardus van der Leeuw Fellowship ingesteld om gerenommeerde buitenlandse onderzoekers op het gebied van religie en cultuur voor een periode van minimaal zes weken naar Groningen te halen. De fellow draagt in die periode actief bij aan het onderzoek en onderwijs aan de faculteit, bijvoorbeeld door het geven van lezingen en masterclasses aan studenten. De fellowship is vernoemd naar de internationaal meest vooraanstaande Nederlandse godsdienstwetenschapper Gerardus van der Leeuw (1890 – 1950). Van der Leeuw was hoogleraar Geschiedenis van Godsdiensten in Groningen (1918 – 1946) en minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen in het eerste kabinet na de Tweede Wereldoorlog.

Laatst gewijzigd:25 juli 2023 13:01