Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Drie maal Nederlands brons in loodzware Internationale Natuurkunde Olympiade

21 juli 2014

Het team van de Nederlandse Natuurkunde Olympiade heeft op de Internationale Natuurkunde Olympiade (IPhO) in Astana (Kzachstan) goed gepresteerd. Drie van de vijf Nederlandse deelnemers zijn in de prijzen gevallen.

Arthur Christianen uit Nijmegen, Matthijs Vernooij uit Nijmegen, Timo Bras uit Waalwijk, Wouter Fokkema uit Wouterswoude en Bastiaan Cnossen uit Bergen horen bij de beste natuurkundeleerlingen van de wereld. Zij gingen afgelopen week de strijd aan met 374 internationale deelnemers uit 85 verschillende landen.

Medailles

Timo Bras eindigde als beste Nederlander op een 124e plek en won hiermee een bronzen medaille. Ook Arthur Christianen (135) en Matthijs Vernooij (149) haalden een bronzen medaille binnen.

De wedstrijd

De wedstrijd vond plaats in Astana, Kazachstan. De wedstrijd bestond uit een theoretische en experimentele toets van elk vijf uur. De theoretische toets bevatte vragen over onder andere zeepbellen, waterdamp en gasontlading, bij de experimentele toets moesten de leerlingen zich buigen over polarisatoren en vloeibare kristallen. Het bleek voor veel van de 374 deelnemers een loodzware klus. Het was de laagste gemiddelde score van de afgelopen jaren. De drie bronzen medailles van het Nederlandse team zijn dus een bijzonder knappe prestatie. Uiteraard was er voor de deelnemers ook tijd voor ontmoeting met de andere deelnemers en was er ruimte voor sport en cultuur in Kazachstan. De opening vond plaats op 13 juli in Astana, waar op 20 juli ook de prijsuitreiking en sluiting plaatsvond. Volgend jaar wordt de internationale olympiade van 5 tot 12 juli in India georganiseerd.

Prijzen

Van de 374 deelnemers was er een gouden medaille voor de beste 43 deelnemers, een zilveren medaille voor plaats 44 tot en met 123 en een bronzen medaille voor 124 tot en met 212. De eervolle vermelding was voor de plaatsen 213 tot en met 274.

Olympiade

De Natuurkunde Olympiade is opgezet om meer aandacht te geven aan natuurkunde en bètavakken in het algemeen en wordt jaarlijks georganiseerd door de Universiteit Utrecht en de Rijksuniversiteit Groningen. Aan de voorrondes in Nederland deden dit jaar bijna 4000 leerlingen mee.

Informatie over de natuurkunde olympiade: www.natuurkundeolympiade.nl

Laatst gewijzigd:12 maart 2020 20:49