Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Ontslagen werknemers multinational in trek bij lokale bedrijven

In nieuwe baan hogere salarissen voor getroffen personeel
26 mei 2014

De sluiting van buitenlandse dochterondernemingen en het daaruit voortvloeiende banenverlies leidt vaak tot publieke verontwaardiging en protest. Dat was bijvoorbeeld het geval toen het farmaceutische bedrijf Merck Organon zijn R&D-centrum in Oss sloot. Maar volgens Pedro de Faria van de Rijksuniversiteit Groningen betekent zo’n sluiting niet alleen slecht nieuws. Ex-werknemers van de multinational worden namelijk zeer gewaardeerd door lokale bedrijven en ontvangen in hun nieuwe baan vaak hogere salarissen. De Faria publiceert die bevindingen samen met collega-onderzoekers van de Copenhagen Business School en de Universiteit van Coimbra in het Journal of International Business Studies .

De Faria: ‘Recente sluitingen trokken onevenredig veel negatieve media-aandacht. Denk maar aan Nokia die haar mobiele telefoon productie van Duitsland naar Roemenië verplaatste en Deutsche Post die haar sorteercentrum in Wilmington Airpark in Ohio sloot. Wij presenteren nu nieuwe inzichten in de gevolgen van de sluiting van buitenlandse dochterondernemingen voor de lokale economie.’

Waardering voor menselijk kapitaal

De Faria, Wolfgang Sofka en Miguel Torres Preto ontdekten dat ex-werknemers van buitenlandse bedrijven in hun nieuwe baan over het algemeen een hoger salaris ontvangen dan vergelijkbare werknemers die bij lokale bedrijven vertrekken. Dat geeft aan dat binnenlandse bedrijven het ‘menselijk kapitaal’ van gesloten multinationale ondernemingen waarderen.

Kwetsbare werknemers

‘Beleidsmakers worden rond de sluiting van een vestiging vaak opgeroepen om in te grijpen’, zegt De Faria. ‘Wij tonen eveneens aan welke groep werknemers bijzonder kwetsbaar is voor de economische gevolgen van bedrijfssluitingen. Dat is de groep die tijdens zijn periode bij de multinational geen extra kennis en vaardigheden heeft opgedaan. Vooral zij lopen het risico om er qua salaris aanzienlijk op achteruit te gaan. Op hen moeten dan ook de ondersteunende maatregelen worden gericht, zoals de inzet van uitzendbureaus, subsidies en arbeidsbureaus.’

Contact: Pedro de Faria, vakgroep Innovation Management & Strategy

·         Sofka, W., Preto, M., and de Faria, P. (2014), MNC subsidiary closures: What is the value of employees’ human capital in new jobs? Journal of International Business Studies.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 02:20