Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Magazine en tijdlijn over 400 jaar Groningse universiteit

09 april 2014

In 2024 heeft de Rijksuniversiteit Groningen zo’n 35.000 studenten. Engels is dan de officiële voertaal en er zijn eigen universitaire vestigingen op diverse continenten. Dat voorspelt collegevoorzitter Sibrand Poppema in het Magazine ’For Infinity’, dat ter gelegenheid van het 400-jarig bestaan van de Rijksuniversiteit Groningen verschijnt. Tevens lanceert de universiteit vandaag op de website rug400.nl een ‘tijdlijn’ met hoogtepunten en opmerkelijke gebeurtenissen uit de 400-jarige geschiedenis, die verwant zijn aan de historische onderwerpen in het magazine.

Magazine 'For Infinity'

In het magazine, dat in een Nederlandse en Engelstalige editie verschijnt, worden heden, verleden en toekomst van de universiteit met elkaar verbonden. Het magazine geeft een veelkleurig beeld van de universiteit, met interviews, reportages, columns, anekdotes en persoonlijke verhalen. Het laat zien hoe toponderzoekers van nu op de schouders staan van illustere voorgangers, maar geeft ook een blik op de toekomst. RUG-huishistoricus Klaas van Berkel verkent het eigen karakter van de universiteit: de open bestuurscultuur, de experimenteerdrift en de hechte relatie met stad en regio. Prinses Marilène blikt terug op haar studententijd en een Duitse studente gaat op zoek naar het verhaal achter Aletta Jacobs.

Tijdlijn 400 jaar Groningse universiteit

Drie geschiedenisstudenten ontwikkelden een historische tijdlijn over 400 jaar Groningse universiteit. Van de opening van de universiteit en de levendige stichtingsakte van 1614 naar de viering van het 400-jarig bestaan in mei en juni van dit jaar. Deze tijdlijn sluit aan bij de historische onderwerpen in het nieuwe magazine en biedt extra achtergrondinformatie met een keur aan historische reportages en interviews van Unifocus, het online videomagazine van de RUG. Deze video’s kunnen ook in het magazine worden bekeken m.b.v. Layar. De tijdlijn wordt de komende tijd nog uitgebreid met extra achtergrondartikelen en nieuwe historische items.

Verkooppunten

Het Magazine ‘For Infinity’ (62 pagina’s) verschijnt in een Nederlandse en Engelse editie en kost € 2,50. Daarvan gaat 50 cent naar de Gift for Infinity, het wetenschappelijk onderzoek Actief Oud is Goud. Het Magazine is vanaf donderdag 10 april verkrijgbaar bij de For Infinity-exposities in Der Aa-kerk en Universiteitsmuseum (Oude Kijk in ’t Jatstraat 7A), bij boekhandel Van der Velde (locaties Akerkhof 45-47 en Guldenstraat 20), bij de Universiteitswinkel (Oude Kijk in ’t Jatstraat 39) en via www.rug400.nl.

Laatst gewijzigd:30 januari 2024 09:45