Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

6 Miljoen EU-subsidie voor nieuw griepvaccin

03 juni 2013

De EU kent een subsidie van 6 miljoen Euro toe aan het UNISEC-consortium, waarvan ook de Rijksuniversiteit Groningen deel uitmaakt. Het consortium, bestaande uit 12 internationale partners, heeft tot doel een nieuw universeel griepvaccin te ontwikkelen. In dat kader ontvangen UNISEC-partners Prof. E. Hak (PharmacoEpidemiologie en PharmacoEconomie) en Prof. E. Frijlink (Pharmaceutische Technologie en Biofarmacie) van het Groningen Research Institute of Pharmacy (GRIP) 1,5 miljoen Euro onderzoekssubsidie uit het 7e framework-programma (FP7) van de EU. Prof. A. Huckriede (Moleculaire Virologie) van het UMCG ontvangt 0,5 miljoen.

Het UNISEC-consortium wordt gevormd door 3 universiteiten, 5 nationale gezondheidsinstituten en 4 MKB-bedrijven met bijzondere kennis en ervaring op het gebied van griepvaccins. Het te ontwikkelen vaccin moet universele bescherming bieden én commercieel levensvatbaar zijn. In één studie zullen de 3 meest kansrijke vaccins worden geïdentificeerd, doorontwikkeld en klinisch getest. De uitkomsten van deze studie dragen direct bij tot de ontwikkeling van een tijdig inzetbaar, breder inzetbaar, effectiever en goedkoper universeel griepvaccin voor de langere termijn ter voorkoming van seizoensgebonden en pandemische griep.

Vaccin
Laatst gewijzigd:21 januari 2021 11:43