Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Conglomerates surface in new resolution strategies

12 oktober 2012

Promotie: dhr. M.W. van der Meijden, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Conglomerates surface in new resolution strategies

Promotor(s): prof.dr.ir. A.J. Minnaard, prof.dr. R.M. Kellogg

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Bio-organisch onderzoek naar splitsingsmethoden

Maarten van der Meijden onderzocht verschillende nieuwe methoden om links- en rechtshandige moleculen te scheiden. Hij ontwikkelde onder meer een nieuwe concurrerende methode om een populair medicijn dat bloedklontering tegengaat (clopidogrel, Plavix) te synthetiseren.

Ook keek hij naar een methode waarbij verschillende splitsingsmiddelen vast worden gezet op een oppervlak (een soort chip). Op deze manier zou men in één experiment een hele batterij aan splitsingsmiddelen kunnen screenen en zo tijd besparen bij het zoeken naar een geschikte splitsingsmethode. Dit onderzoek leverde nieuwe inzichten op, maar ook bleek dat aan de methode een aantal praktische bezwaren kleeft die toepassing verhinderen.

Maarten van der Meijden (Harderwijk, 1980) studeerde chemie aan de Hogeschool van Utrecht. Het onderzoek werd uitgevoerd bij de onderzoeksgroep bio-organische chemie en gefinancierd door de EU (FP7, project Resolve). Van der Meijden werkt als research chemicus bij Syncom BV.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:59