Over ons Actueel Nieuws

RUG lanceert online videomagazine Unifocus

16 mei 2012

Vandaag lanceert de Rijksuniversiteit Groningen een nieuw online videomagazine: Unifocus. Elke uitgave bestaat uit drie of vier korte video’s met nieuwswaardigheden en achtergronden op het gebied van onderzoek, onderwijs, studentenleven en samenwerking met het bedrijfsleven.

Unifocus is te zien op www.unifocus.nl, in een dynamische webomgeving, die geschikt is voor op pc’s, smartphones en tablets. Op dat nieuwe online platform kan de aflevering als geheel worden bekeken, maar het is ook mogelijk om direct een specifiek item te openen. Rond de video’s vindt de kijker aanvullende en verdiepende informatie, en een overzicht van de laatste reacties op Twitter. Bovendien kunnen geïnteresseerde kijkers zich via een rss-feed laten attenderen op nieuwe afleveringen. Unifocus verschijnt circa 30 keer per jaar.

Moedermelk, ' Enhance Me!?', drogredenen en University College

In de eerste aflevering vertelt Maarten Wilbrink over zijn onderzoek naar de complexe samenstelling van moedermelk. Hoe kun je een poedermelk voor baby’s maken die qua samenstelling zo veel mogelijk identiek is aan die van moedermelk? Wilbrink deed een belangrijke vondst waarop patent werd aangevraagd.

Ook toont Unifocus beelden van de Science LinX expositie 'Enhance Me!?', over bijvoorbeeld het verbeteren van prestaties met behulp van gen-doping, over lopen met protheses of het optimaliseren van het slaapritme. En over zo menselijk mogelijk chatten met een knorrige chatbot.
Barteld Kooi hield een lezing op de eerste Groningse Nacht van de Filosofie. Hij vertelt in Unifocus over drogredenen: wat zijn dat nu precies – en waarom moeten we ze herkennen?

Ten slotte geeft Sibrand Poppema, voorzitter van het College van Bestuur van de RUG, een toelichting op de prestatieafspraken die de RUG heeft gemaakt met het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Als direct gevolg van die afspraken werkt de universiteit onder meer aan een extra uitdaging voor talentvolle en gemotiveerde studenten: het University College.

Eerste aflevering

Bekijk de eerste aflevering van Unifocus

Nyckle Swierstra , hoofdredacteur Unifocus: 050 363 3389, n.k.swierstra@rug.nl

Laatst gewijzigd:09 juli 2020 15:14