Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Buitenaardse oorzaak van plotselinge klimaatverandering ontkracht

04 mei 2012

Nano-diamanten en houtskool in de Nederlandse bodem is geen bewijs voor de vermeende inslag van een meteoriet aan het einde van de laatste ijstijd. Dit blijkt uit onderzoek verricht door het Energy and Sustainability Research Institute Groningen(ESRIG, Rijksuniversiteit Groningen), in samenwerking met de Universiteit Utrecht en Universiteit Leiden. Het onderzoek wordt op 1 mei gepubliceerd in Proceedings of the National Academy of Science (PNAS).

In 2007 werd door Amerikaanse onderzoekers een buitenaardse inslag boven de ijskap op Noord-Amerika aangewezen als oorzaak van een plotselinge klimaatomslag naar een koude periode, de zogeheten Jonge-Dryasperiode. De inslag veroorzaakte volgens de Amerikanen bosbranden op wereldschaal en verspreidde het zeldzame element iridium en bij de inslag gevormde zogenaamde nano-diamanten. De onderzoekers brachten de inslag ook in verband met het verdwijnen van de prehistorische Cloviscultuur en het uitsterven van de mammoet.

Bewijsvoering uit Usselo-laag

Zowel de vermeende inslag als het onderzoek is heftig bediscussieerd op congressen, in de media en het tijdschrift Nature. Onderzoekers van de Groningse, Utrechtse en Leidse universiteiten hebben bij Geldrop de Nederlandse ondergrond onderzocht. De zogeheten Usselo-laag, die volgens de Amerikaanse onderzoekers de overgang naar de plotselinge klimaatomslag markeert, werd nauwkeurig gedateerd en monsters werden onderzocht met elektronenmicroscopie. Het Centrum voor Isotopenonderzoek van ESRIG verrichtte de benodigde14C dateringen.

Eeuwen jonger dan inslag

Uit het onderzoek van de Usselo-laag blijkt dat de laag houtskool waarschijnlijk het gevolg is van een natuurlijke bosbrand en honderden jaren jonger is dan de vermeende inslag. Ook de nano-diamanten blijken jonger en hebben waarschijnlijk een andere oorsprong. Daarmee lijkt het bewijs voor een buitenaardse oorzaak van de plotselinge klimaatverandering ontkracht.

Meer informatie:

Prof.dr.ir. Hans van der Plicht, CIO/ESRIG, 050-3634760, j.van.der.plicht@rug.nl

Artikel:

Nanodiamonds and wildfire evidence in the Usselo horizon post date the Allerød-Younger Dryas boundary.

Annelies van Hoesel, Wim Z. Hoek, Freek Braadbaart, Johannes van der Plicht, Gill M. Pennock en Martyn R. Drury.

PNAS, doi:10.1073/pnas.1120950109(1 mei 2012)

Laatst gewijzigd:31 januari 2017 22:13