Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Rijksuniversiteit Groningen looft Green Mind Award 2012 uit voor het duurzaamste idee

12 april 2012

Duurzame projecten waren er al op de Rijksuniversiteit Groningen. Het meest in het oog springend op de Zernike campus. Maar, zo redeneerde de Arbo- en Milieudienst van de universiteit, wat zou nu beter werken, meer voldoening geven en meer draagvlak creëren dan slim toegepaste duurzaamheid, volledig bedacht door de mensen die dagelijks op de universiteit of bij het UMCG werken, studeren, sporten en socializen?

Geen opgelegde maatregel van een extern adviesbureau, maar ‘groente uit eigen tuin’. Dat is het idee. Op de paar vierkante kilometer Groningen met de hoogste concentratie aan kennis en inventiviteit, mag dat eigenlijk geen probleem zijn.

De uitdaging

Iedereen bij de RUG en het UMCG wordt persoonlijk uitgedaagd om even stil te staan bij zijn of haar ‘voetafdruk’ - of die van de hele afdeling of faculteit. Alleen al daarom zou je de Award zelf best het duurzaamste idee van het jaar kunnen noemen.

Geen halve maatregelen

Het College van Bestuur is enthousiast over de prijsvraag. De uitvoering - denk aan gebouwen, bedrijfsvoering, etc. - mag wat kosten; maximaal € 100.000, op voorwaarde dat de terugverdientijd gegarandeerd is. Want ook dat is ‘duurzaam’.

Mooie plannen op een mooi moment

De realisering van het winnende idee sluit aan bij de grote focusgebieden waarmee de RUG zich nationaal en internationaal profileert: Healthy Ageing, Energy en Sustainable Society. En bij het duurzame motto dat is gekozen voor de viering van het 400-jarig bestaan in 2014: For Infinity.

De jury beloont de beste drie ideeën met een iPad. En bij minstens één origineel groen project, verzonnen door een echte Groningse ‘Green Mind’, wordt tijdens de lustrumviering in 2014 feestelijk een lintje doorgeknipt of een bouwbord onthuld.

Meer informatie?

De spelregels en de eisen waar het idee aan moet voldoen, zijn te vinden op:
www.rug.nl/greenmindaward

Contactpersoon: Dick Jager, Arbo- en Milieudienst RUG