Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

‘CSI-subsidie’ voor Bart Verheij

24 oktober 2011

Lucia de Berk heeft het ondervonden: bewijs op basis van statistiek leidt gemakkelijk tot fouten. Om zulke fouten in de toekomst te helpen voorkomen heeft dr. Bart Verheij een onderzoeksproject opgezet om statistische technieken beter aan te laten sluiten bij de juridische praktijk. Afgelopen week kreeg hij er een grote subsidie voor van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Forensische statistiek is een nieuwe, sterk groeiende tak van de statistiek en kansrekening, toegepast op het strafrecht. In het onderzoeksproject ‘Designing and Understanding Forensic Bayesian Networks with Arguments and Scenarios’ gaat Bart Verheij (afdeling Kunstmatige Intelligentie van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen van de RUG) de succesvolle statistische modelleertechniek van Bayesiaanse netwerken koppelen aan modellen van argumentatie en scenarioconstructie. Deze modellen sluiten goed aan bij de juridische denkwereld, terwijl de AI-techniek Bayesiaanse netwerken probabilistisch redeneren ondersteunt. Binnen het project van Verheij werken onderzoekers van de RUG en de Universiteit Utrecht samen met juridische professionals.

Impuls NWO voor forensisch onderzoek

NWO heeft 3,5 miljoen euro beschikbaar gesteld voor negen onderzoeksteams die zich gaan toeleggen op forensisch onderzoek. Zij ontvangen financiering uit het NWO-programma Forensic Science. De onderzoeken gaan onder andere over gezichtsherkenning en het opsporen van daders met DNA-gegevens van familieleden. Onderzoek dat iedereen kent uit de CSI-series komt daarmee een stap dichter bij de realiteit.

Bart Verheij, tel. 050 - 363 63 96

Zie ook de website van Verheij over dit project

Laatst gewijzigd:26 augustus 2021 12:51