Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Electrochemistry in the mimicry of oxidative drug metabolism

24 oktober 2011

Promotie: dhr. E. Nouri Nigjeh, 14.30 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Electrochemistry in the mimicry of oxidative drug metabolism

Promotor(s): prof.dr. R.P.H. Bischoff

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Nieuwe elektrochemische technieken om oxidatief geneesmiddelmetabolisme na te bootsen

Aan de toepassing van synthetische elektrochemie bij de imitatie van oxidatieve geneesmiddelmetabolismen heeft Eslam Nouri Nigjeh nieuwe methoden toegevoegd. Zijn proefschrift begint met een overzicht van elektrochemische technieken en hun voordelen en beperkingen binnen de context van het oxidatieve metabolisme van geneesmiddelen. Vervolgens beschrijft Nouri de ontwikkeling van nieuwe elektrochemische technieken, gericht op bepaalde in vivo oxidatiereacties die niet uitgevoerd kunnen worden met directe elektrochemische oxidatie bij constante potentiaal. De nieuwe ‘gereedschappen’ die Nouri ontwikkelde, zijn: elektrochemisch gevormde reactieve zuurstofdeeltjes (reactive oxygen species, ROS), elektrochemische oxidatie door middel van een potentiaal, gepulst in een vierkantsgolfvorm en, tot slot, elektrolytische activering van waterstofperoxide op een platina elektrode.

Eslam Nouri Nigjeh (Iran, 1980) studeerde materiaalkunde aan de Sharif University of Technology in Iran. Zijn promotieonderzoek deed hij aan de Rijksuniversiteit Groningen, bij de afdeling Analytical Biochemistry van GUIDE. Het werd gefinancierd door STW. Inmiddels werkt hij als postdoc aan de State University of New York, in Buffalo.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:10