Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

The use of adlayers for movement and assembly of functional molecules

16 september 2011

Promotie: dhr. J. Visser, 11.00 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: The use of adlayers for movement and assembly of functional molecules

Promotor(s): prof.dr. B.L. Feringa

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Hulplagen maken onderzoek met STM gemakkelijker

Scanning Tunneling Microscopy (STM) is een techniek waarmee men moleculen die op een oppervlak liggen in beeld kan brengen. Johan Visser gebruikte twee hulplagen die het gemakkelijker maken om de moleculen op het oppervlak met de STM te onderzoeken.

De eerste hulplaag bestond uit geordende metalloporphyrines . De laag werd speciaal ontworpen om bepaalde moleculen via coördinatie in een geordende structuur te plaatsen. Met deze methode onderzocht Visser vier moleculen met verschillende eigenschappen.

De andere hulplaag bestaat uit lineaire alkanen die als langwerpig uitgerekte tapijten op vlak grafiet liggen. Het oppervlak van grafiet verandert aanzienlijk door deze ingreep. Het voordeel van dit alkaan-gemodificeerde grafiet is dat het gemakkelijk een interactie aangaat met bepaalde moleculen.

Visser ontwierp en synthetiseerde een serie functionele moleculen die op het alkaan-gemodificeerde grafiet gemeten konden worden via STM. De moleculen in kwestie zijn geïnspireerd op de licht-aangedreven moleculaire motoren, die in de afgelopen tien jaar in de onderzoeksgroep van prof. Ben Feringa zijn ontwikkeld. Maar anders dan deze motoren bestaan de functionele moleculen van Visser niet één, maar uit twee afzonderlijk roterende armen, die parallel van elkaar vastzitten aan een middenstuk. Door hun vorm, gedrag en omgeving lijken deze moleculen op een bepaald soort vis, die bekend staat onder de naam slijkspringer.

Johan Visser (Zevenaar, 1979)studeerde scheikunde aan de Radboud Universiteit. Het onderzoek werd uitgevoerd bij de afdeling Organische Chemie en gefinancierd door NanoNed. Visser gaat door met wetenschappelijk onderzoek als postdoc aan de universiteit van Sydney.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:10