Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Nobelprijswinnaars op internationaal studentencongres (ISCOMS) UMCG

30 mei 2011

Op 8 en 9 juni 2011 spreken twee Nobelprijswinnaars in het UMC te Groningen. Zij spreken ter ere van het ISCOMS, het International Student Congress of (bio)Medical Sciences, een jaarlijks congres georganiseerd door studenten van de Rijksuniversiteit Groningen. Prof. Sir Tim Hunt en Prof. Harald zur Hausen zullen de keynote sprekers zijn op dit congres voor (bio-)medische studentonderzoekers.

Prof. Sir Tim Hunt

Professor Sir Tim Hunt (Neston, Verenigd Koninkrijk, 1943) won de Nobelprijs voor Fysiologie en Geneeskunde in 2001 samen met Leland Hartwell en Sir Paul Nurse. Zij ontdekten het eiwit cycline wat een heel belangrijke factor in de cel cyclus is. Deze ontdekking ligt aan de basis van het begrijpen van kanker, waardoor het een belangrijke stap is in het onderzoek naar de behandeling van kanker. Hunt is een expert op het gebied van de controle van de celcyclus. Op dit moment is hij principal scientist van het Cell Cycle Control Laboratory dat verbonden is aan het London Research Institute Clare Hall Laboratories.

Prof. Harald zur Hausen

Professor Harald zur Hausen (Gelsenkirchen-Buer, Duitsland, 1936) ontdekte dat het Humaan Papilloma Virus (HPV) baarmoederhalskanker veroorzaakt. Hij heeft ook geholpen bij het ontwikkelen van een vaccin tegen HPV waardoor veel jonge meisjes zich nu kunnen inenten tegen baarmoederhalskanker. Voor zijn ontdekking heeft hij de Nobelprijs voor de Fysiologie en Geneeskunde gekregen in 2008. Zur Hausen is jarenlang voorzitter geweest van het German Cancer Aid, de leidende organisatie in het gevecht tegen kanker in Europa. Op dit moment houdt hij zich nog voornamelijk bezig met het onderzoeken naar virussen die kanker bij mensen veroorzaken.

Verbeteren studentonderzoek

Nieuw dit jaar bij het ISCOMS is de pre-course. De dag voor het congres zullen 60 deelnemers in 3 verschillende masterclasses leren hoe zij hun onderzoek kunnen verbeteren. ISCOMS kent een strenge selectie voor deelnemers, om de afgewezen deelnemers een kans te geven voor volgend jaar is dit jaar de pre-course in het leven geroepen. Dit zal tot verbetering van studentenonderzoek over de hele wereld leiden, wat één van de hoofddoelen van ISCOMS is.

ISCOMS Abstract app

Een ander nieuw aspect aan het congres is een iPhone en Android application om de abstracts (samenvatting van het onderzoek) te lezen. Hierbij rekent het ISCOMS af met zware boeken als het eerste studentencongres met een dergelijke applicatie. De applicatie zal gratis te downloaden zijn vanaf de week voor het congres.

Zie de video met Pauw en Witteman over het congres

Zie de site van ISCOMS