Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Stoepkrijtpoëzie door huisdichter RUG

31 mei 2011

Op donderdag 2 juni, Hemelvaartsdag, vindt het slotproject van de huisdichter van de Rijksuniversiteit Groningen plaats. Joost Oomen zet, samen met zo'n zeventig studenten, de gehele binnenstad van Groningen met stoepkrijt onder de poëzie. Dit alles gebeurt 's nachts, zodat de bevolking van Groningen op vrijdagochtend wakker wordt tussen talloze gedichten.

Een studiejaar lang is Joost Oomen huisdichter geweest van de RUG. Het hele jaar heeft Joost gedichten geschreven voor de Universiteitskrant over actuele zaken die binnen de academische wereld speelden. Ook trad hij veel op in en buiten Groningen.

Slotakkoord

Als slotakkoord voor zijn huisdichterschap vond Oomen het een mooi idee om de hele Groninger binnenstad met poëzie te confronteren. Hij verzamelde zeventig vrienden die hij in de nacht van 2 juni allen een pak stoepkrijt geeft en een dichtbundel. Hiermee zetten ze in één nacht de gehele binnenstad onder de poëzie.

Bundel

Sinds 2000 stelt de RUG elk studiejaar een huisdichter aan. Naast dat er geld wordt vrijgemaakt voor dit soort projecten, komt er ook elk jaar een bundel uit van de huisdichter met daarin de gedichten die hij of zij dat jaar voor de universiteit schreef. De bundel van Joost Oomen komt in september uit.

Noot voor de redactie

Voor meer informatie: joost_oomen hotmail.com

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:56